دستهای خالی پتروشیمی برای سرمایه گذاری در طرحهای تازه

دستهای خالی پتروشیمی برای سرمایه گذاری در طرحهای تازه
بر اساس قانون بایستی ٧٠ درصد از منابع مالی حاصل از فروش مجتمع های پتروشیمی به بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در طرحهای تازه در اختیار شرکت NPC قرار می گرفت، اما متاسفانه در سالهای گذشته همه این منابع به خزانه واریز شده و هیچ پولی به این شرکت بازنگشته است.

مدیر طرحهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در گفتگو با خبرنگار شانا گفت: مجتمعهای تولیدی پتروشیمی بدهکاری خود در زمینه واگذاری این مجتمعها را طبق قانون باید پرداخت کنند.

وی افزود: بر اساس مصوبه هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی و در صورت تائید هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران به طرحهای پتروشیمی واگذار شده به بخش خصوصی فرصت داده می شود، پس از بهره برداری، بدهکاری خود را به خزانه دولت پرداخت کنند، ضمن آن که بهره این بدهکاری برای مدت زمان فرصت داده شده باید از سوی سهامداران این طرحها نیز پرداخته شود.

مدیر طرحهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران ادامه داد: برای تداوم نقش حاکمیتی و توسعه ای شرکت ملی صنایع پتروشیمی، این شرکت تقاضا دارد وزارت نفت اجازه جذب و آموزش سرمایه انسانی جدید برای ستاد و طرحهای تازه در دست ساخت را به این شرکت بدهد.

شاهدایی با بیان این که هم اکنون ٦٠ طرح پتروشیمی نیمه کاره با پیشرفتهای فیزیکی از یک تا ٩٨ درصد در صنعت پتروشیمی در دست اجراست، گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته این طرحها برای اجرا بر اساس میزان پیشرفت خود اولویت بندی شده اند، در این میان، ١٥ طرح با بیش از ٦٠ درصد پیشرفت مورد حمایت و نظارت بیشتر ما قرار دارند.

به گزارش شانا، میزان سرمایه مورد نیاز برای اجرای ٦٠ طرح نیمه کاره صنعت پتروشیمی کشور ٣٣,٤ میلیارد دلار است، با بهره برداری از این طرحها ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران از ٦٠ میلیون تن کنونی به ١٢٠ میلیون تن می رسد.

تا پایان سال آینده هفت طرح از طرحهای اولویت نخست صنعت پتروشیمی به بهره برداری می رسد، با بهره برداری از این طرحها ٢,٧ میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی کشور افزوده می شود.

بعضی طرحهای نیمه کاره صنعت پتروشیمی در کمیسیون لغو مجوزهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی به دلیل مشخص نبودن وضع سرمایه گذار و پیشرفت اندک آنها، تحت بررسی قرار دارد و تاکنون به سرمایه گذاران ١٠ تا ١٢ طرح برای تسریع در روند پروژه اخطار و ٣ تا ٦ ماه فرصت به آنها داده شده است.

بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته در نقشه راه توسعه صنعت پتروشیمی ٣٦ طرح تازه بر اساس میزان خوراک موجود در مناطق چابهار، جاسک، قشم و پارسیان طراحی شده است که با راه اندازی این طرحها ٦٠ میلیون تن دیگر به ظرفیت تولید پتروشیمی کشور افزوده می شود.

۱۹ اسفند ۱۳۹۳ ۱۰:۳۲
تعداد بازدید : ۵۷۹