تزریق منابع مسدودی صندوق توسعه ملی به پارس جنوبی

تزریق منابع مسدودی صندوق توسعه ملی به پارس جنوبی
مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران گفت: هم اکنون فازهای ١٣، ٢٠ و ٢١، ٢٢، ٢٣ و ٢٤ و پروژه یاران شمالی از منابع مالی مسدود شده این صندوق استفاده می کنند.

عبدالمحمد دلپریش در گفتگو با خبرنگار شانا، اظهار داشت: صندوق توسعه ملی ٢ سال پیش به شرکت ملی نفت حدود پنج میلیارد دلار اعتبار داد.

دلپریش با اشاره به این که در بودجه سال آینده شرکت ملی نقت ایران، انتشار پنج هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: در صورت وجود جذابیت سود این اوراق پیش بینی می شود مورد استقبال مردم قرار گیرد.

میدان پارس جنوبی در اولویت 

دلپریش با بیان این که سال آینده بخشی از منابع مالی مورد نیاز شرکت ملی نفت ایران از محلهای مختلف همچون انتشار اوراق مشارکت ریالی و صندوق توسعه ملی تامین خواهد شد، گفت: سال ٩٤ بخش عمده ای از این منابع مالی مطابق با سنوات گذشته به شرکت نفت و گاز پارس اختصاص می یابد.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران گفت: هم اکنون بسیاری از پروژه های این شرکت از طریق بانکهای عامل صندوق توسعه ملی در حال تامین مالی هستند، ضمن آن که این پروژه ها به نسبت پیشرفت فیزیکی خود منابع دریافت می کنند.

دلپریش افزود: بعضی پروژه های دیگر شرکت ملی نفت ایران مانند ان جی ال ٣١٠٠ و طرح توسعه میدان آذر در مراحل نهایی برای استفاده از منابع مسدودی صندوق توسعه ملی هستند.

به گزارش شانا، درآمد مردم ایران سالانه از ١٤ فاز باقیمانده میدان پارس جنوبی به بیش از ٣٠ میلیارد دلار یعنی حدود روزی ١٠٠ میلیون دلار می رسد، این ارقام وسعت مسئولیت و سنگینی ماموریتی که مدیران کنونی صنعت نفت بر دوششان است را بیشتر می کند، از این رو پیگیری اخبار این پروژه ها و عملکرد پیمانکاران فعال در آنها مهم تلقی می شود.

میدان گازی پارس جنوبی بزرگترین منبع گازی جهان است که بر روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج فارس قرار دارد و یکی از اصلی‌ترین منابع انرژی ایران به شمار می‌رود. مساحت این میدان ٩٧٠٠ کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران ٣٧٠٠ کیلومتر مربع وسعت دارد.

ذخیره گاز این بخش از میدان ١٤,٢ تریلیون متر مکعب گاز به همراه ١٩ میلیارد بشکه میعانات گازی است که ٨ درصد از کل گاز دنیا و ٤٧ درصد از ذخایر گاز کشور را شامل می‌شود.

۱۹ اسفند ۱۳۹۳ ۱۱:۴۸
تعداد بازدید : ۵۴۰