اوپک در نشست بعدی خود استراتژی سهم بازار را حفظ می کند

اوپک در نشست بعدی خود استراتژی سهم بازار را حفظ می کند
روزنامه تلگراف انگلستان در تحلیلی با اشاره به اظهار نظر نماینده کویت در اوپک نوشت: این کارتل نفتی احتمالا در نشست ماه ژوئن (خرداد 94) خود، تصمیم به تداوم استراتژی سهم بازار خواهد گرفت و جنگ قیمت نفت همچنان ادامه خواهد داشت.
به گزارش گروه اقتصادی ایرنا به نقل از روزنامه یاد شده، نماینده کویت در هیات عامل اوپک دیروز (سه شنبه) در کنفرانسی در قطر گفت: انتظار می رود اوپک به سیاست نفتی خود ادامه دهد و تولید اوپک در حدود 30 میلیون بشکه در روز باقی بماند.

نوال عبداللطیف الفزیع افزود: فکر نمی کنم در زمان حاضر، تغییر زیادی در عرضه و تقاضای بازار نفت ایجاد شود.

تلگراف نوشت: این اظهار نظر چند روز پس از آن بیان شد که دای زانی الیسون مادوئک وزیر نفت نیجریه و رییس اوپک، ایده برگزاری زودتر از موعد نشست اعضای این سازمان، به دلیل کاهش قیمت نفت را مطرح کرد. 

عربستان سعودی، بزرگ ترین تولید کننده اوپک، به اتفاق کویت، قطر و امارات متحده عربی، اکنون هسته ثروتمند اوپک را تشکیل می دهند که به نظر می رسد قصد دارند سیاست فعلی اوپک را ادامه دهند. دیگر اعضای اوپک از جمله ایران، نیجریه و ونزوئلا که دارای مشکلات اقتصادی فراوانی هستند، با گروه یاد شده هم عقیده نیستند. 

بر اساس اعلام موسسه رتبه بندی مودیز اینوستر سرویس، انتظار می رود قیمت نفت خام در سال 2015 به طور متوسط 55 دلار در هر بشکه باشد که کمتر از پیش بینی این موسسه برای سه ماهه چهارم سال 2014 است. مودیز معتقد است، چنین سطح قیمتی، بر اقتصاد کشورهایی که تولید اصلی آنها نفت است، فشار می آورد و بدهی آنها را افزایش می دهد. 

استفان دایک تحلیلگر ارشد مودیز گفت: درآمد نفتی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز کاهش خواهد یافت و این کشورها را به کاهش بودجه خدمات عمومی و در مواردی به افزایش سطح بدهی ها مجبور خواهد کرد. 

عبدالله بن حمدالعطیه، رییس قبلی اوپک ماه گذشته هشدار داد، نشست اضطراری اوپک نتیجه ای در بر نخواهد داشت و توافقی برای مقابله با کاهش قیمت نفت، که واگذاری تدریجی سهم بازار اوپک به آمریکا و روسیه را در پی دارد، حاصل نخواهد شد. 

به دلیل افزایش تولید نفت شیل، هم اکنون سهم بازار اوپک در شمال آمریکا کاهش یافته است.
۲۰ اسفند ۱۳۹۳ ۱۱:۱۹
تعداد بازدید : ۵۳۵