جلسه 12 اسفندکمیسیون پتروشیمی،شیمیایی و گاز

اعضای حاضر در جلسه عبارتند از:                                      

آقایان: اسپندیاری (دبیر کل)، محدث (پتروشیمی لاله)، دشتی زاده (صنایع شیمیایی سینا)، باقریان (پترو پالایش مهان)، کوثری (پتروشیمی مارون)، مقدم (گروه شیمیایی کمال تام کیمیا)، خراسانی (زنیط)، شهریاری (گوهر صفا کرکس، پتروآذرآسیا، اکسین دنا)، ابوترابی (حلال گستر ادیب، پارسا فن آوری ادیب، پارسا ادیب پویا)، شیخ (پرسال)، پورنایب‌زاده (پارس کیمیا گران اصفهان، پترو ستاره صبا)، و خانم بازرگان نیا(سادایران)

 دوازدهمین جلسه کمیسیون پتروشیمی، شیمیایی و گاز سال 1393 رأس ساعت 15:00 روز سه‌شنبه مورخ 93/12/12 با حضور افراد فوق‌الذکر در محل دبیرخانه اتحادیه برگزار گردید.

اخبار کمیسیون:

-       بر اساس اطلاع واصله بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت و گاز کاسپین از تاریخ 12 لغایت 15 خردادماه سال 94 در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی باکو برگزار خواهد شد.

-       سیزدهمین نمایشگاه نفت و گاز روسیه از تاریخ 2 لغایت 5 تیرماه سال 94 در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی مسکو برگزار خواهد شد. هزینه مربوط به اجاره فضای غرفه به ازای هر مترمربع 525 یورو (برای حداقل 12 مترمربع) با تجهیزات اولیه غرفه می‌باشد.

-       اتحادیه به روال هرسال در نظر دارد در نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی ایران که از تاریخ 16 الی 19 اردیبهشت‌ماه سال آتی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد، شرکت نماید.

-       بر اساس نامه واصله از صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک آن صندوق آمادگی خود را به منظور همکاری با اتحادیه از طریق صدور ضمانت نامه اعلام نموده است.

-       براساس نامه واصله از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران سازمان مذکور در نظر دارد با همکاری مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران نسبت به برگزاری دوره آموزشی "ممیزی انرژی کوره ها جهت کاهش مصرف سوخت" در تاریخ 93/12/14 اقدام نماید.

-       نوزدهمین نمایشگاه نفت و گاز عرب (Arab Oil and Gas 2015) از تاریخ 1 الی 4 اردیبهشت ماه سال 94 در شهر دبی برگزار خواهد شد.

-       طبق اطلاع واصله از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران مقام محترم ریاست جمهوری در نیمه دوم اسفندماه سال جاری به عشق‌آباد پایتخت کشور ترکمنستان عزیمت خواهند نمود. در این راستا اتاق مذکور در نظر دارد، به‌منظور بهره‌برداری از فرصت پیش‌آمده با افزایش تعاملات اقتصادی در زمینه‌های مختلف ازجمله صدور خدمات، فنی و مهندسی، اجرای پروژه‌های مشترک و تهاتر کالا در قبال وجوه مربوط به بهای گاز نسبت به اعزام یک هیات تجاری – صنعتی متشکل از فعالین اقتصادی بخش خصوصی در معیت مقام محترم ریاست جمهوری به آن کشور اقدام نماید.

-       اولین نمایشگاه بین‌المللی پالایش و پتروشیمی عمان  از تاریخ 25 لغایت 27 اسفندماه سال جاری در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی مسقط برگزار می‌گردد.

-       بر اساس نامه واصله از دفتر صادرات گمرک ایران پس از انجام تشریفات صادرات فرآورده‌ها و مشتقات مایع نفت و گاز در گمرکات اجرایی مجاز معرفی‌شده صرفاً خروج محموله‌های مزبور از گمرک پیرانشهر با رعایت مقررات و ضوابط مربوطه بلامانع می‌باشد.

-       با توجه به نزدیک شدن انتخابات هیات نمایندگان اتاق تهران این اتحادیه ضمن صدور نامه‌ای حمایت خود را از نامزدهای عضو این اتحادیه  اعلام نموده و بدینوسیله از اعضاء محترم نیز تقاضا می‌گردد افراد مذکور را موردحمایت قرار دهند.

-       جلسه مشترک اتحادیه با مدیرکل محترم دفتر مبارزه با قاچاق فرآورده‌های نفتی و نظارت بر حمل‌ونقل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در تاریخ‌های 93/12/02 و 93/12/11 برگزار گردید.

-       طبق نامه واصله از اتاق بازرگانی تهران کارگاه آموزشی استفاده از سامانه جامع ثبت شرکت‌ها در هفته سوم اسفندماه برگزار خواهد شد.

-       پیرو مذاکرات انجام‌گرفته در جلسه قبلی کمیسیون در مورد لزوم قیمت‌گذاری جدید محصولات پتروشیمی، گاز و شیمیایی به علت تغییرات به وجود آمده در قیمت نفت، اتحادیه ضمن ارسال ایمیلی به جمعی از اعضاء کمیسیون از ایشان درخواست نموده است، تا نسبت به اعلام اسامی محصولات صادراتی خود و قیمت آنها برحسب تن به دلار به‌صورت فوب بندرعباس در قالب فرمت ارسالی اقدام نمایند. بدینوسیله از آن دسته اعضایی که تاکنون در این مورد اقدام ننموده‌اند، درخواست می‌گردد، تا در اسرع وقت نسبت به اعلام قیمت محصولات صادراتی خود به این اتحادیه جهت انعکاس به دفتر بررسی و تعیین ارزش گمرک اقدام مقتضی معمول فرمایند.

-       بنا به درخواست قبلی، نمایندگان اتحادیه در تاریخ 93/12/12 در جلسه کارگروه دبیرخانه کمیته موضوع ماده 76 قانون برنامه پنجم توسعه در اتاق بازرگانی ایران حضور یافتند. طی این جلسه در خصوص مشکلات مربوط به استرداد 8% مالیات ارزش افزوده مذاکره بعمل آمد. طی این جلسه پیشنهادات مشروحه ذیل ارائه گردید:

o       اصلاح دستورالعمل مربوط به مالیات ارزش افزوده به نحوی که به جای پرداخت وجه، تضمین کافی سپرده شود و درصدی از مالیات ارزش افزوده پرداختی به هنگام ارائه برگ سبز به صورت علی الحساب به صادرکننده پرداخت شود و پس از انجام بررسی های لازم تسویه حساب کامل انجام گیرد. ضمناً مقرر گردید بررسی های لازم نسبت به موارد فوق انجام پذیرد.

o       پیشنهاد اتحادیه مبنی بر دادن تضمین کافی به سازمان امور مالیاتی به جای پرداخت وجه، توسط صندوق توسعه صادرات فرآورده های نفتی و یا صندوق ضمانت صادرات مطرح شد.

 در ادامه بخش اخبار موارد ذیل بیان گردید:

·   عنوان گردید، علاوه بر دائر شدن واحد  حقوقی در اتحادیه ، اعضاء می توانند از تجربیات و مشورت موسسه راهبرد مسیر آینده  که در زمینه‌های سرمایه‌گذاری، حقوقی، بازرگانی، اقتصادی، عقد قراردادها، اعتبارات اسنادی، ضمانت‌نامه‌ها، وکالت، داوری و ثبت برند فعال است، بهره‌گیری ‌نمایند.

·        درخواست شرکت مواد مهندسی مکرر مبنی بر عضویت در اتحادیه مطرح و نماینده آن شرکت در جلسه حضور یافته و توضیحاتی پیرامون فعالیت‌های شرکت مزبور ارائه نمود و به سؤالات حاضرین پاسخ داد. سپس نسبت به تقاضای شرکت رأی‌گیری با ورقه بعمل آمد و بر اساس نتیجه حاصله (22 رأی موافق) کمیسیون نظر مثبت و مساعد خود را نسبت به عضویت شرکت فوق‌الذکر اعلام نمود.

·        درخواست مجتمع شیمیایی تیراژه مبنی بر عضویت در اتحادیه مطرح و نماینده آن شرکت در جلسه حضور یافته و توضیحاتی پیرامون فعالیت‌های شرکت مزبور ارائه نمود و به سؤالات حاضرین پاسخ داد. سپس نسبت به تقاضای شرکت رأی‌گیری با ورقه بعمل آمد و بر اساس نتیجه حاصله (20 رأی موافق و 2 رأی مخالف) کمیسیون نظر مثبت و مساعد خود را نسبت به عضویت شرکت فوق‌الذکر اعلام نمود.

·        درخواست شرکت تراویس ایران مبنی بر عضویت در اتحادیه مطرح و نماینده آن شرکت در جلسه حضور یافته و توضیحاتی پیرامون فعالیت‌های شرکت مزبور ارائه نمود و به سؤالات حاضرین پاسخ داد. سپس نسبت به تقاضای شرکت رأی‌گیری با ورقه بعمل آمد و بر اساس نتیجه حاصله (22 رأی موافق) کمیسیون نظر مثبت و مساعد خود را نسبت به عضویت شرکت فوق‌الذکر اعلام نمود.

·        درخواست شرکت آذران پلاست افرا مبنی بر عضویت در اتحادیه مطرح و نماینده آن شرکت در جلسه حضور یافته و توضیحاتی پیرامون فعالیت‌های شرکت مزبور ارائه نمود و به سؤالات حاضرین پاسخ داد. سپس نسبت به تقاضای شرکت رأی‌گیری با ورقه بعمل آمد و بر اساس نتیجه حاصله (10 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع) کمیسیون نظر مثبت و مساعد خود را نسبت به عضویت شرکت فوق‌الذکر اعلام نمود.

·   موضوع مشکلات صادراتی اعضاء مطرح و نظرات ارائه شده در این زمینه عبارتند از:

-    یکی از مشکلات به وجود آمده از ابتدای هفته بسته شدن مرز ترکیه برای محصولات پتروشیمی است و اعضاء درخواست نمودند تا در جهت رفع این مشکل اقدام مقتضی معمول گردد.

-   امارات نیز شروع به مسدود نمودن حساب‌هایی که شرکت‌های ایرانی اعلام می‌نمایند، نموده است.

-   نزدیک به یک ماه است، حمل کانتینرها از بندر امام مختل شده است و خروج هر کانتینر یک الی یک روز و نیم به طول می‌انجامد. شرایطی در منطقه به وجود آمده که این مشکلات را به دنبال داشته است.

-   از اعضایی که با مشکلات فوق روبه‌رو شده‌اند، درخواست بعمل آمد تا شرح مشکل را کتباً به اتحادیه جهت بررسی و پیگیری‌های لازم اعلام نمایید.

·   در خاتمه جلسه ضمن بیان اینکه سال 1393 سال سختی برای مجموعه صادرکنندگان بوده است، عنوان گردید اتحادیه در اثر تعامل با ستاد، گمرک و استاندارد به نتایج مثبت و رضایت بخشی رسیده است. ضمناً از مساعدت کلیه اعضاء نسبت به اتحادیه طی یک سال تشکر بعمل آمده و اظهار امیدواری بعمل آمد تا سال جدید برای کلیه اعضاء سالی سرشار از برکت و موفقیت باشد.

 

این جلسه رأس ساعت 17:15 با ذکر صلوات خاتمه یافت.

۲۳ اسفند ۱۳۹۳ ۰۹:۱۴
تعداد بازدید : ۶۳۸