انتشار گاز دی اکسید کربن در سطح جهان طی سال 2014 متوقف شد

انتشار گاز دی اکسید کربن در سطح جهان طی سال 2014 متوقف شد
آژانس بین المللی انرژی از توقف انتشار گاز دی اکسید کربن از ناحیه بخش انرژی، در سال 2014 در جهان خبرداد. این نخستین بار در 40 سال گذشته است که توقف یا کاهش انتشار این گاز گلخانه ای به دلیل کاهش رشد اقتصادی جهان نبوده است.
به گزارش روز شنبه گروه اقتصادی ایرنا، فاتیح بیرول، اقتصاددان ارشد آژانس بین المللی انرژی که اخیرا جای ماریا ون در هوون را به عنوان مدیرعامل آژانس مذکور گرفته است، گفت: این امر، امیدواری به اینکه نوع بشر خواهد توانست با همکاری بر مشکل تغییر آب و هوا (مهمترین تهدیدی که جهان با آن روبرو است) فایق آید را بیشتر کرده است.

انتشار گاز دی اکسید کربن در سال 2014 در سطح 32.3 میلیار تن باقی ماند و نسبت به سال پیش از آن تغییر نکرد.

اطلاعات اولیه آژانس بین المللی انرژی بیانگر این است که ممکن است تلاش ها برای کاهش تغییرات آب و هوایی، تاثیرگذارتر از آنچه انتظار می رفته است، بوده باشند. 

آژانس بین المللی انرژی، توقف رشد انتشار گاز دی اکسید کربن را به تغییر الگوی مصرف انرژی در چین و کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (او.ایی.سی.دی) نسبت داد.

در طول 40 سال گذشته که آژانس بین المللی انرژی آمار انتشار گاز دی اکسید کربن در جهان را تهیه می کند، تنها 3 بار انتشار این گاز گلخانه ای در مقایسه با سال قبل از آن تغییر نداشته یا کاهش یافته است. در هر سه این موارد نیز کاهش مصرف انرژی به دلیل افت رشد اقتصادی جهان اتفاق افتاده است. لیکن در سال 2014 اقتصاد جهانی رشدی معادل 3 درصد را نیز تجربه کرده است.
۲۳ اسفند ۱۳۹۳ ۱۲:۰۳
تعداد بازدید : ۵۴۷