وزیر نفت وظایف جدید شرکت ملی پخش را تشریح کرد

وزیر نفت وظایف جدید شرکت ملی پخش را تشریح کرد
وزیر نفت با تشریح وظایف جدید شرکت ملی پخش از واگذاری توزیع سوخت به بخش خصوصی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از سایت رسمی وزارت نفت بیژن زنگنه با اظهار اینکه افزایش صادرات فرآورده های نفتی بسیار مهم است؛ زیرا منابع مالی بخشی از طرح های صنعت نفت از این طریق تامین شود گفت: به عنوان مثال منابع مالی برخی طرح‌های گازرسانی و یا بخشی از پروژه‌های پارس جنوبی باید از محل درآم فروش فرآورده‌ها نفتی تأمین شود.

وزیر نفت با بیان این که تحولات بزرگی در عرصه انرژی و توزیع آن ایجاد شده است، گفت: این تحولات شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی را تحت تاثیر قرار خواهد داد و متناسب با آن ماموریت این شرکت نیز تغییر خواهد کرد. همچنین با افزایش گازرسانی به شهرها، روستاها، صنایع و نیروگاه‌ها مسئولیت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با گذشته تفاوت‌ پیدا خواهد کرد.

وی با بیان این که از سال آینده سهم گازوئیل در بخش حرارتی، صنعتی و نیروگاهی کاهش می‌یابد، افزود: همچنین توزیع نفت کوره، گاز مایع و نفت سفید در کشور نیز به تدریج به صفر می‌رسد. بر این اساس وظیفه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در سوخت رسانی و توزیع گازوئیل و بنزین در بخش حمل و نقل و سوخت هوایی کاهش می‌یابد.

او همچنین به کاهش ارسال سوخت مایع و افزایش گازرسانی به نیروگاه‌ها در سال آینده اشاره کرد و افزود: در سال ٩٣، ٣٠ درصد سوخت نیروگاه‌ها از فرآورده مایع تأمین شد که این میزان در سال آینده به حدود ١٠ تا ١٢ درصد خواهد رسید.

وزیر نفت از واگذار نشدن شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی به بخش خصوصی خبر داد و گفت: هفته آینده ابلاغیه قطعی این موضوع اعلام خواهد شد. از این پس مجموعه‌ای از راهبردهای جدید با زمانبندی‌های دقیق در شرکت ملی پخش تعریف می شود. البته بهتر است رابطه شرکت پخش با نظام تأمین سوخت تا مخازن اصلی باقی بماند و روندهای بعدی توزیع سوخت به بخش خصوصی واگذار شود.

زنگنه ادامه داد: فرآورده‌های نفتی باید در مخازن به جایگاه‌داران (که بهتر است به صورت تعاونی و تشکلی از جایگاهداران شکل بگیرد) فروخته شود و در این حال نظارت بر توزیع نیز از سوی شرکت ملی پخش انجام شود. بهتر است تعاونی و تشکلی از جایگاهداران تشکیل شود تا مشکلات ارتباط جایگاهداران با شرکت ملی پخش با سهولت انجام شود.

وی از این مورد به عنوان راهبرد دوم شرکت ملی پخش در آینده نام برد و گفت: ایران تنها کشوری است که در امر توزیع سوخت دارای برند معتبری نیست و شرکت ملی پخش در این روند با بیش از ٣٠٠٠ جایگاه طرف است. در واگذاری جایگاه‌های شرکتی که قرار است به زودی اتفاق بیفتد، باید سیاست‌ها به گونه‌ای باشد که چند شرکت محدود طرف معامله قرار بگیرند.

وزیر نفت از عرضه سوخت به قیمت‌های متفاوت و متناسب با نوع جایگاه و خدماتی که ارائه می دهند به عنوان پیشنهاد بعدی نام برد و افزود: در جایگاه‌های معمولی نرخ خدمات با قیمت‌های عادی که در همه جای کشور وجود دارد محاسبه می شود، اما می توان جایگاه‌هایی با خدمات متفاوت در برخی نقاط ایجاد کرد.

او از جایگاه‌های تک تلنبه‌ای نیز به عنوان یک راهبرد مفید به ویژه برای شهرهایی که در آن زمین گران قیمت است، نام برد و گفت: با این روش که هم اکنون نیز در حال پیگیری و اقدام است می توان مشکل توزیع سوخت در نقاط پرجمعیت را حل کرد.

زنگنه به روش توزیع گازوئیل بر اساس پیمایش که از سال آینده در شرکت ملی پخش مورد استفاده قرار می گیرد نیز اشاره کرد و گفت: این روش مشکلات ما در زمینه قاچاق سوخت و فرآورده را کاهش می دهد.

وی با بیان این که تمام بخش‌هایی که از سوخت استفاده می‌کنند باید دارای سامانه و کارت سوخت باشند، تصریح کرد: در این زمینه می‌توان به ماشین‌های کشاورزی اشاره کرد که باید بر اساس موردی(شماره گذاری رسمی ماشین‌ها) به آنها سهمیه تعلق بگیرد.

۲۳ اسفند ۱۳۹۳ ۱۹:۵۹
تعداد بازدید : ۵۳۱