پالایشگاه‌ها در اسرع وقت اطلاعات را به بازار سرمایه ارائه کنند

پالایشگاه‌ها در اسرع وقت اطلاعات را به بازار سرمایه ارائه کنند
معاون بورس اعلام کرد: ابهام قیمت گذاری پالایشی ها از بین رفته است و مسئولیت قانونی اعضای هیئت مدیره آنها این است که در اولین فرصت اثر این قیمت‌گذاری را بر وضعیت این شرکت ها به اطلاع کل بازار برسانند.
در جلسه دیروز بورسی ها و 6 شرکت پالایشی مقرر شد که فردا دوشنبه آخرین فرصت پالایشگاه ها برای ارایه اطلاعات به بازار سرمایه باشد. براین اساس تا پایان روز اداری دوشنبه 25 اسفندماه به شرکت ها فرصت داده شده است تا با احتساب قیمت های جهانی و همچنین ابلاغیه شرکت ملی پالایش و پخش، صورت های مالی و بودجه 94 را در دو سناریو به سازمان بورس ارایه کنند.

به دنبال اعلام قیمت های جدید شرکت ملی پالایش و پخش ، دیروز، جلسه ای به منظور هماهنگی های بیشتر در محل شرکت بورس و با حضور مدیران 6 پالایشگاه، مسئولان سازمان بورس، شرکت بورس، شرکت فرابورس، سهامداران عمده پالایشگاه ها و یک نماینده ملی پالایش و پخش برگزار شد.

در این جلسه، موضوع ارائه اطلاعات مالی پس از اعلام نرخ های نفت و فرآورده های نفتی از سوی نهادهای ذیربط (وزارت نفت و شرکت پخش و پالایش) به بازار مورد تبادل نظر قرار گرفت.

با توجه به نظرات موافق و مخالف حاضرین در جلسه در خصوص ارائه اطلاعات و بازگشایی نماد پالایشگاهی، مقرر شد پالایشگاه ها تا پایان وقت اداری روز دوشنبه با دو سناریو اطلاعات مالی خود را تهیه و به بازار ارائه نمایند و تصمیم گیری در خصوص بازگشایی نماد به پس از آن موکول شد.

حسن امیری درباره توقف نمادهای پالایشی اظهارداشت: ابهامی بزرگ در ارتباط با نحوه قیمت گذاری شرکت های پالایشی وجود داشت که منجر به بسته شدن نماد شد در حال حاضر این ابهام از بین رفته است بنابراین مسئولیت قانونی اعضای هیأت مدیره است که در نخستین فرصت ممکن اثر این قیمت گذاری بر وضعیت این شرکت ها را به اطلاع کل بازار برسانند.

معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس در این خصوص بیان کرد: از آنجا که اعضای هیأت مدیره شرکت ها در قبال گزارشگری سریع و مناسب به بازار مسئولیت دارند و از طرفی دستورالعمل افشای اطلاعات ثبت شده نزد سازمان بورس حاکم به تمامی شرکت های بورسی است لذا، لازم است در اسرع وقت اطلاعات مربوطه به کل بازار منعکس شود .

امیری در این خصوص ادامه داد: بدیهی است چنانچه ابهامی در خصوص نحوه قیمت گذاری از طرف شرکت های پالایشی وجود داشته باشد به عنوان یک اطلاعیه شفاف سازی یا در قالب سناریوهای مختلف قابل ارائه به بازار خواهد بود تا بر اساس آن سهامداران از وضعیت شرکت آگاه شده و در خصوص دارایی های خود تصمیم مقتضی را اتخاذ کنند.

معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس در ادامه بیان داشت: سازمان بورس همچون گذشته برای رفع ابهامات، در کنار شرکت های پالایشی است و همه گونه مساعدت و همکاری را مبذول خواهد داشت، اما آن چه که در این مقطع اهمیت دارد اطلاع رسانی همگانی و لزوم شفاف سازی وضعیت این صنعت پس از دریافت نرخ های فروش فرآورده و خرید مواد اولیه است.

وی در پایان تأکید کرد: عزم سازمان مبنی بر دریافت سریع تر اطلاعات و ارائه آن به بازار، ضرورتی اجتناب ناپذیر و غیر قابل انکار است که مسئولیت مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره شرکت های پالایشی را افزون می نماید.

۲۴ اسفند ۱۳۹۳ ۱۵:۰۳
مهر |
تعداد بازدید : ۵۳۰