جزئیات برنامه های بورس در سال ۹۴

جزئیات برنامه های بورس در سال ۹۴
مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار با اعلام جزئیات برنامه های بورس در سال ۹۴ گفت: ۱۰ درصد ارزش مستقیم بورس اوراق بهادار متعلق به ۳ پالایشگاه نماد بسته است.
حسن قالیباف اصل امروز در نشستی خبری با اعلام برنامه های بورس در سال ۹۴ گفت: در حوزه پذیرش در سال آینده ۸ شرکت جدید را وارد بورس خواهیم کرد، همچنین ۴ شرکت از فرابورس به بورس منتقل می شوند، پذیرش ۶ صندوق قابل معامله و ۵ اوراق بدهی در بازار سرمایه و برگزاری ۲ میز صنعت از برنامه های بورس خواهد بود.

به گزارش مهر، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار از انتشار شاخص حاکمیت شرکتی در سال ۹۴ خبر داد و گفت: اگر رتبه ها نهایی شود می توانیم این شاخص را منتشر کنیم و در اختیار بازار سرمایه قرار دهیم. همچنین برگزاری اجلاس سیاس در اصفهان در سال آینده از دیگر برنامه ها خواهد بود.

وی با اشاره به وضعیت امسال بورس اوراق بهادار گفت: بازار امسال از یکسری ابهامات رنج می برد از جمله بحث مذاکرات ابهاماتی را ایجاد کرده بود. در سال گذشته بازار امیدوار بود بر این اساس قیمت ها به یکباره افزایش یافت و سهامداران عمده و ناشرین از رونق بازار استفاده نکردند و پس از آن یکسری افت در بازار در سال جاری اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: یکسری تصمیمات هم مربوط به بودجه و ابهامات مرتبط با آن بود. بازار سرمایه جای تصمیمات بلندمدت است و سرمایه گذاران براساس چشم انداز تصمیم گیری می کنند. بحث سیاست های انقباضی، نرخ سود بانکی و غیره از عواملی بود که در بازار سرمایه تاثیر گذاشت.

قالیباف اصل با ذکر اینکه بازار سرمایه دوران رکود را طی می کند و این مختص به بازار سرمایه نبوده و در سایر بازارها شدیدتر بوده است گفت: امسال سال سختی برای بازار سرمایه بود. این در حالی است که بورس نسبت به گذشته تغییر کرده و دیگر شاهد صف های سنگین نیستیم و در اوج ناامیدی هم شاهد این صف های سنگین نبوده ایم. بازار سرمایه جای تصمیمات شفاف است و اگر ابهام برای سرمایه گذار ایجاد شود سردرگمی ایجاد می کند و نمی تواند منجر به سرمایه گذاری شود.

 مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار در مورد بازگشایی نماد پالایشگاه ها در بازار سرمایه گفت: این موضوع در حال حل شدن است و وزارت نفت هم تلاش هایی کرده ولی مشکل به صورت کامل حل نشده تا اثر آن را در بازار ببینیم. ۳ شرکت پالایشگاهی که ۱۰ درصد ارزش مستقیم بورس اوراق بهادار را به خود اختصاص می دهند نمادشان در بورس بسته است، در مورد آنها نمی شود راحت تصمیم گرفت علاوه بر آن ۳ پالایشگاه هم در فرابورس با نماد بسته قرار دارند.

وی با اشاره به برگزاری جلسه بورس با وزارت نفت و شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: آنها بخشنامه قیمت فرآورده های نفتی را قبول ندارند و عنوان می کنند که قیمت ها در برخی موارد بالا است. در این جلسه به ما شفاف مطرح کردند که ما این بخشنامه را نمی پذیریم و آن را برمی گردانیم. اما طبق دستورالعمل افشا این شرکت ها باید اطلاعاتشان را به بازار سرمایه ارائه کنند و این جزو مسئولیت های قانونی آنها است.

این مقام مسئول در بازار سرمایه کشور با تاکید بر این نکته که لازم است این ۶ پالایشگاه اطلاعات خود را تا پایان وقت امروز به بازار سرمایه ارائه کنند گفت: اگر آنها اطلاعات ندهند تخلف است و باید به کمیته تخلفات بازار سرمایه پاسخ دهند در عین حال امروز در مورد بازگشایی نماد پالایشگاه ها بحث و بررسی صورت می گیرد و امیدواریم با رفع ابهامات آنها سال آینده سال خوبی برای بازار سرمایه در جهت بازگشایی نماد پالایشگاه ها باشد. مشکل پالایشگاه ها فقط قیمت نفت نیست و آنها بر روی فرآورده های نفتی اشکالاتی را مطرح می کنند.

قالیباف اصل در مورد مخالفت وزارت نفت با واگذاری شرکت های نفتی گفت: خوشبختانه کیفی سازی به ۵ سال آینده موکول شد. وزارت اقتصاد مسئولیت واگذاری ها را برعهده دارد و چنین برداشتی در مورد واگذاری شرکت های نفتی وجود ندارد نباید در بازار این شبهه ایجاد شود که وزارتخانه ای مخالف واگذاری است این در حالی است که سهام شرکت های نفتی به عموم مردم واگذار شده و متعلق به مردم است. حتی صندوق ها هم که سهام این شرکت ها از طریق آنها واگذار شده برای مردم است و متعلق به دولت نیست.

۲۵ اسفند ۱۳۹۳ ۱۱:۴۴
اقتصاد ایرانی |
تعداد بازدید : ۹۶۱