روحانی امروز فاز ۱۲ پارس جنوبی را افتتاح می‌کند

روحانی امروز فاز ۱۲ پارس جنوبی را افتتاح می‌کند
فاز ۱۲ میدان گازی پارس جنوبی به عنوان بزرگترین طرح صنعتی کشور امروز با حضور رئیس جمهور افتتاح می شود .
مصطفی سالاری استاندار بوشهر در این باره گفت : آقای روحانی رئیس جمهور امروز برای افتتاح فاز 12 پارس جنوبی در شهرستان کنگان به استان بوشهر سفر می کند .

وی افزود: رئیس جمهور صبح امروز وارد فرودگاه خلیج فارس عسلویه می شود و سپس ضمن بازدید از فاز 12 پارس جنوبی آنرا افتتاح خواهد کرد .
استاندار بوشهر گفت :‌رئیس جمهور همچنین در مراسم افتتاح این طرح صنعتی سخنرانی خواهد کرد .
مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس نیز گفت : با راه اندازی فاز12 که معادل سه فاز استاندارد است روزانه 75 میلیون متر مکعب گاز تولید و به شبکه سراسری کشور تزریق می شود.
شعبان پور افزود : در این گام روزانه 120 هزار بشکه میعانات گازی و750 تن گوگرد هم تولید می شود.
وی گفت : این گام نخستین طرح گازی کشور است که بیشتر مراحل طراحی ، ساخت ، اجرا و بهره برداری آن به همت متخصصان داخلی انجام شده است.
شعبان پور افزود : تا کنون بیش از 7 میلیارد دلار در فاز12 پارس جنوبی هزینه شده است و برآوردها نشان می دهد بازگشت کل سرمایه گذاری این طرح در کمتر از سه سال محقق می شود.
وی گفت : فار12 روزانه 17 میلیون دلار و سالانه 6 میلیارد دلار درآمد زایی برای کشور به همراه خواهد داشت.
با گشایش هر فاز پارس جنوبی یک درصد به تولید ناخالص داخلی افزوده می شود ، این درحالی است که با راه اندازی فاز 12 بیش از سه درصد به تولید ناخالص داخلی اضافه می شود.
فاز12 بزرگترین پالایشگاه گازی را در کشور و منطقه خاورمیانه دارد و با اجرای این طرح ، هر ثانیه یک سکه طلا به سرمایه کشور اضافه می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، پیش از این قرار بود فاز 12 به‌طور رسمی در نیمه نخست اسفندماه افتتاح شود اما مراسم افتتاح به‌دلیل اینکه این فاز هنوز به ظرفیت کامل نرسیده است از سوی نهاد ریاست جمهوری لغو شده بود.
به‌گفته محمدجواد شمس؛ مدیرعامل شرکت پتروپارس هم اکنون چاههای سکوهای A ،B و C در حال تعمیر است و بر اساس برنامه ریزی انجام شده انتظار می‌رود سه سکوی مورد نظر تا انتهای شهریورماه سال ٩٤ روزانه ٦٢,٥ میلیون مترمکعب گاز تولید کنند.
هدف از توسعه فاز 12 پارس‌جنوبی تولید روزانه 84 میلیون مترمکعب گاز ترش (75 میلیون مترمکعب گاز شیرین) پیش‌بینی شده است.
به‌گفته رسول فلاح‌نژاد؛ مجری فاز 12 پارس جنوبی، ٦٧ درصد از گاز شیرین شده در پالایشگاه این فاز مربوط به مخزن و ٣٣ درصد دیگر مربوط به فازهای ٦ تا ٨ پارس جنوبی است؛ بر این اساس هم اکنون حداکثر برداشت از مخزن فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی روزانه حدود 54 میلیون مترمکعب گاز است.

۲۶ اسفند ۱۳۹۳ ۱۰:۱۷
تسنیم |
تعداد بازدید : ۴۹۴