با حضور روحانی: بزرگترین فاز پارس‌جنوبی افتتاح شد

با حضور روحانی: بزرگترین فاز پارس‌جنوبی افتتاح شد
طرح توسعه فاز ۱۲ پارس جنوبی با ظرفیت تولید روزانه ۷۵ میلیون مترمکعب گاز طبیعی امروز با حضور رئیس جمهور در عسلویه به طور رسمی افتتاح شد.
 با حضور حسن روحانی رئیس جمهور، بیژن زنگنه وزیر نفت و برخی از اعضای کابینه دولت امروز سه شنبه ۲۶ اسفند ماه طرح توسعه فاز ۱۲ پارس جنوبی با ظرفیت تولید روزانه ۷۵ میلیون مترمکعب گاز طبیعی امروز در عسلویه به طور رسمی افتتاح شد.

هدف از طرح توسعه فاز ۱۲ پارس جنوبی افزایش روزانه ۷۵ میلیون مترمکعبی تولید گاز شیرین، ۱۲۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۷۵۰ تن گوگرد دانه بندی شده است.

ارزش محصولات تولید شده فاز ۱۲ ماهانه بیش از ۳۲۷ میلیون دلار است، میزان کل تولید گاز شیرین این فاز حدود ۶ میلیون تن و میزان میعانات گازی تولیدی نیز بیش از ۸ میلیون و ۸۰۰ بشکه است که درآمد حاصله از این محصولات تاکنون بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برای کشور بوده است.

مسئولان شرکت نفت با بیان اینکه هم اکنون تمامی واحدهای پالایشگاهی شامل ۶ ردیف شیرین سازی گاز، واحدهای یوتیلیتی، خطوط لوله و سه سکوی دریایی به طور کامل در مدار بهره برداری قرار گرفته اند، تاکید می‌کنند: از سال گذشته تاکنون که اولین واحدهای پالایشگاهی و دریایی بزرگترین فاز پارس جوبی راه اندازی شده تاکنون حدود ۹ میلیارد مترمکعب گاز توسط این فاز تولید و تحویل شبکه سراسری شده است.

در طول یکسال گذشته تاکنون بیش از ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه میعانات گازی در فاز ۱۲ پارس جنوبی تولید شده و تاکنون ۱۰ محموله میعانات گازی این فاز مشترک گازی به حجم تقریبی ۱۱.۱ میلیون بشکه به بازارهای مختلف بین المللی صادر شده است.

علاوه بر این، از حدود یکسال گذشته تاکنون حدود ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب گاز در پالایشگاه های فاز ۱۲ پارس جنوبی تولید و به شبکه سراسری تحویل داده شده است.

از این رو با احتساب هر مترمکعب گاز ۱۲.۷۵ سنت و هر بشکه میعانات گازی ۶۰ دلار در طول یکسال گذشته ارزش محصولات گازی فاز ۱۲ پارس جنوبی حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار برآورد شده و پیش بینی می شود این درآمد با افزایش قیمت نفت در بازار جهانی افزایش یابد.

رئیس جمهوری گفت: بهره برداری از فاز ١٢ پارس جنوبی و افزایش ١٠٠ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور در شرایط تحریم ظالمانه، محقق شده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری، امروز (سه شنبه، ٢٦ اسفندماه) در آیین گشایش رسمی فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی گفت: خوشحالم به عرض برسانم که به مدد الهی، حمایت مردم و حمایت مقام معظم رهبری، وعده هایی که دولت به مردم اعلام کرده بود، محقق شده و تاکنون در پیشگاه مردم شرمنده نیست و می تواند بگوید که به آن وعده ها عمل کرده است.

وی افزود: پارسال اعلام شد تورم کشور از ٣٤,٧ در پایان اسفندماه ٩٢، به ٢٥ درصد در اسفندماه ٩٣ کاهش می یابد، در همین حال از این میزان نیز فراتر رفتیم و خدا را شکر در اسفندماه ٩٣ توانستیم ٢٠ واحد تورم را کاهش داده و از ٣٤.٧ درصد به زیر ١٦ درصد برسانیم، براین اساس توانستیم تورم را مهار کنیم.

رئیس جمهوری گفت: بسیاری از استادان دانشگاه و برخی نمایندگان اقتصادی اعلام کردند که شما همت را بر تورم گذاشته اید، با این اوصاف از رکود خارج نخواهید شد، اما با اعلام بانک مرکزی، از تورم عبورکرده ایم.

وی ادامه داد: در حالی که در سالهای گذشته کشور رشد اقتصادی منفی را تجربه کرد، امسال کشور به رشد اقتصادی مثبت رسیده است.

رئیس جمهوری گفت: براساس اعلام بانک مرکزی در ٩ ماه نخست امسال، رشد اقتصادی ٣,٦ بود و پیش بینی می شود تا پایان سال ٩٣ ، رشد اقتصادی به حدود ٣ درصد برسد.

وی با بیان این که در همه بخشها دارای رشد مثبت اقتصادی هستیم، گفت: باید به رونق اقتصادی برسیم.

روحانی متذکر شد که رشد اقتصادی کشور در زمان تحریم محقق شده است.

رئیس جمهوری با اعلام این که در راه سازندگی کشور به دیگران امید نبسته ایم و با گروه ١+٥ با قدرت مذاکره می کنیم، گفت: بدون تردید دیر یا زود در این مذاکرات به نتیجه می رسیم.

روحانی افزود: یکی از وعده هایی که پارسال در پارس جنوبی داده ام، افزایش ظرفیت تولید گاز به میزان ١٠٠ میلیون مترمکعب بود، این موضوع در حالی مطرح شد که برخی معتقد بودند چنین چیزی امکان پذیر نیست؛ در همین حال اینجانب با توجه به آشنایی با وزیر نفت و شناختی که از شخصیت و توانایی او دارم، تحقق این مهم را میسر می دانستم.

وی ادامه داد: آشنایی ما با وزیر نفت به این دولت بازنمی گردد و در میدان جنگ بود که یکدیگر را شناختیم، بر این اساس مطمئن بودم به قولی که داده شده، عمل خواهد شد.

رئیس جمهوری، تصریح کرد: امروز تولید ما از ١٠٠ میلیون مترمکعب فراتر رفته و این نشانگر آن است که کار بزرگی در « شرایط تحریم ظالمانه» انجام شده است و هنوز این تحریم ادامه دارد؛ ولی ما در مقابل تحریمهای ظالمانه سرفرود نیاورده ایم.

روحانی گفت: این جمله را به سران کشورهای ١+٥ اعلام کرده ام که تحریم شما خلاف قانون، خلاف حقوق بشر و کار شما از لحاظ تاریخی، برایتان شرمندگی دارد.

وی ادامه داد: در یک سال گذشته کارگزاران این ملت به کمک مردم در زمینه کشاورزی، خدمات درمانی، صنعت، صنعت نفت و گاز، بنادر، راه آهن و فعالیتهای شرکتهای دانش بنیان، موفقیتهای مطلوبی کسب کرده اند.

روحانی ادامه داد: بسیار خوشحالم که افتتاح فاز ١٢ به این معناست که اگر می گویم تحریم مانع رشد و حرکت نیست، شاهد ما فاز ١٢ است؛ فاز ١٢ نشان می دهد که تحریمها، فشارها و اقدامات غیر قانونی نمی تواند این ملت را به عقب براند.

روحانی نخستین اولویت کشور را در صنعت نفت توسعه میدانهای مشترک نفت و گاز اعلام کرد و افزود: این موضوع را در نخستین دیدارم به همراه مهندس زنگنه، وزیر نفت از پارس جنوبی با ایشان مطرح کردم.

وی با بیان این که شرایط ما، عادی نیست، گفت: کسی نمی تواند ما را ناامید کند.

رئیس جمهوری درباره حضور در پارس جنوبی گفت: با افتخار به این منطقه آمده ام. این دولت زحمات دولتهای قبلی را تکمیل کرد.

رئیس جمهوری تصریح کرد: شاید در اوایل دولت یازدهم، اعلام بهره برداری از فاز ١٢ در بهمن و اسفندماه کار سختی بود، اما با اراده این کار انجام شد.

روحانی ادامه داد: امیدواریم سال آینده شاهد افتتاح فازهای جدید از جمله ١٥ و ١٦ و ١٧ باشیم و با تلاش و پیگیری، طی سه سال آینده همه فازهای پارس جنوبی تکمیل شود.

وی یادآور شد: به قول آقای مهندس جوادی مدیر عامل محترم شرکت ملی نفت ایران، پارس جنوبی باید به نقطه ای برسد که معادل ٥,٨ میلیون بشکه نفت و گاز تولید کند که کار بزرگی است و به حول و قوه الهی این کار ادامه خواهد یافت.

رئیس جمهوری از مهندس زنگنه، وزیر نفت، آقایان جوادی، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، شمس، مدیر عامل شرکت پتروپارس، منوچهری، مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران و همه شرکتهایی که در این زمینه فعالیت کرده اند، قدردانی کرد.

وی با تاکید بر مسائل زیست محیطی در اجرای پروژه های صنعتی کشور، گفت: معمولا زمانی که این فازها افتتاح می شوند، برای مردمی که کنار این فازها زندگی می کنند و برای حفظ محیط زیست که کار سختی است، باید تلاش زیادی شود.این خواست دولت است و با کمک وزارت نفت قدمهای زیادی برداشته شده است.

روحانی گفت: امسال باتوجه به افزایش تولید گاز، نیروگاهها از گاز بیشتری استفاده کردند که به آن معناست که هوای پاکتری داشتیم.

به گفته وی، تلاشی که برای کیفیت بنزین و گازوییل می شود نیز برای محیط زیست است و نباید محیط زندگی ما آلوده باشد.

رئیس جمهوری افزود: توسعه توسط خود توسعه نابود می شود و ما باید توسعه پایدار را با محیط زیست و فرهنگسازی همراه کنیم.

وی تاکید کرد: در اینجا باید همه همت و تلاش خود را بکار گیریم و قدم به قدم همگام با توسعه فازها به محیط زیست نیز توجه بیشتری کنیم.

به گفته وی، در هرکجا که توسعه می دهیم نیروی محلی در شرایط یکسان، برتری دارد.

روحانی افزود: امروز دانشگاهها فعال هستند و باید برای زمانی که افراد محلی فارغ التحصیل می شوند برنامه ریزی کنیم.

وی گفت: از وزارت نفت بابت عیدی ای که به ما و ملت ایران داد و مایه افتخار و سعادت ملت ایران خواهد بودتشکر و سپاسگزاری می کنیم.

۲۶ اسفند ۱۳۹۳ ۲۱:۴۴
تعداد بازدید : ۷۲۵