کاهش بهای نفت تحت تاثیر تفاهم هسته‌ای ایران

کاهش بهای نفت تحت تاثیر تفاهم هسته‌ای ایران
بهای نفت در بازارهای جهانی پس از تفاهم هسته‌ای بین ایران و قدرتهای جهانی حدود چهار درصد کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، طی یک هفته گذشته فعالان بازار روی گفت‌وگوهای هسته‌ای در لوزان سوئیس متمرکز بودند؛ جایی که ایران و قدرتهای جهانی سعی داشتند درباره کاهش فعالیت‌های هسته ای ایران در ازای لغو تحریم‌ها که صادرات نفت ایران را نصف کرده است به توافق برسند.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران گفت: تحریمهای ایران تحت توافق جامع آتی که تا 30 ژوئن به امضا خواهد رسید لغو خواهند شد.

باب مکنالی مشاور جورج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا و رئیس شرکت تحقیقات انرژی موسوم به گروه راپیدان خاطرنشان کرد ایران باید صبر زیادی داشته باشد زیرا تحریمها احتمالا تا اواخر سال 2015 و اوایل 2016 لغو نخواهند شد اگرچه قبل از آن قیمتها در بازار کاهش خواهد یافت.

پس از اعلام نتیجه مذاکرات، بهای نفت برنت در بازارهای جهانی با دو دلار و 15 سنت( 3.8 درصد) کاهش به 54 دلار و 95 سنت در هر بشکه رسید و نفت سبک آمریکا نیز با 95 سنت(دو درصد) کاهش 49 دلار و 14 سنت در هر بشکه معامله شد.

دومنیک چیریچلا عضو ارشد موسسه مدیریت انرژی در نیویورک گفت: فکر میکنم بازار واکنش بیش از حدی نشان داده و اکنون قدری عقب نشینی کرده تا مشخص شود چه کارهای دیگری باید انجام شود.

تحریمها صادرات نفت ایران را از 2.5 میلیون بشکه در روز در سال 2012 به حدود 1.1 میلیون بشکه در روز کاهش داد. ایران حدود 30 میلیون بشکه نفت را در نفتکشها ذخیره کرده و پس از کسب مجوز آماده صادرات آنها به بازاری است که همین حالا اشباع شده است.

جان کیلداف عضو صندوق انرژی نیویورک گفت: از آنجا که مطمئنا صادرات نفت ایران به بازار افزایش خواهد یافت اکنون زمان آن فرا رسیده که دیگر اعضای اوپک تحت هدایت عربستان کاهش تولید خود را مورد بررسی قرار دهند.

روند کاهش قیمت نفت در ژوئن 2014 شروع شد و در نوامبر گذشته پس از اینکه عربستان دیگر اعضای اوپک را به حفظ تولید و دفاع از سهم بازار متقاعد کرد روند کاهشی بیشتری پیدا کرد.

نفت برنت از قیمت 115 دلاری و نفت آمریکا از قیمت 107 دلاری در ژوئن 2014 بیش از 50 درصد کاهش قیمت را تجربه کردند.

چیریچلا ضمن تایید نظرات کیلداف گفت: با فرا رسیدن ماه ژوئن بازار تحت تاثیر انتظار عرضه بیشتر نفت ایران مجددا تکان خواهد خورد. اگر عربستان مجددا مانع کاهش تولید شود احتمالا آخرین میخ بر تابوت اوپک خواهد بود زیرا برخی اعضای این سازمان از سهم خود برای دفاع از بازار طفره می‌روند.

۱۵ فروردین ۱۳۹۴ ۱۴:۲۵
تعداد بازدید : ۵۰۹