شمارش معکوس صادرات گاز ایران به عراق/ اروپا مقصد نهایی خط لوله صادراتی

شمارش معکوس صادرات گاز ایران به عراق/ اروپا مقصد نهایی خط لوله صادراتی
حدود 15 روز دیگر انتظار 6 ساله برای صادرات گاز پارس جنوبی به عراق به پایان می رسد و گاز ایران به عراق می رسد، صادراتی که سالانه 4 میلیارد دلار عایدی برای کشور خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس حدود 15 روز دیگر انتظار 6 ساله ایران برای صادرات گاز به عراق به پایان می رسد و به گفته مسئولان صنعت نفت، گاز ایران به عراق می رسد.

اروپا هدف اصلی انعقاد قرارداد صادرات گاز به عراق

مذاکرات گازی ایران و عراق در واقع به منظور صادرات گاز ایران به سوریه،لبنان، دریای مدیترانه و درنهایت اروپا صورت گرفت و در قدم اول قرار براین بود که گاز ایران از طریق خط ششم سراسری و از استان ایلام به بغداد ارسال و نیروگاه‌های بغداد و المنصوره بتوانند از گاز ایران استفاده کنند.

جواد اوجی مدیرعامل سابق شرکت ملی گاز ایران اعلام کرده بود در کنار ارسال گاز ایران به این دو نیروگاه خانوارهایی که در کنار این خط لوله قرار گرفته اند نیز از گاز بهره‌مند شوند و حتی قرار شد تا توسط بخش خصوصی جایگاه های سی ان جی نیز در کنار مسیر این خط لوله احداث شود.

کارشکنی‌هایی که در احداث خط لوله در خاک عراق رخ داد

پس از آنکه قرارداد صادرات گاز ایران به عراق در دولت دهم نهایی شد کار احداث خط لوله در خاک ایران و عراق آغاز شد ولی در طول مدت احداث این خط لوله در خاک عراق بارها هدف حملات گروهک های تروریستی قرار گرفت به طوری که در یکی از همین حملات در آذرماه سال 92 تعدادی از متخصصین صنعت نفت کشور به شهادت رسیدند ولی با تمام این کارشکنی ها در تابستان سال 93 این خط لوله به مراحل نهایی خود نزدیک شد به طوری که به گفته علیرضا غریبی و یک منبع آگاه عراقی خط لوله صادرات گاز ایران به عراق مورد تست نشت یابی قرار گرفت.

حجم صادرات اولیه گاز ایران به عراق

عزیزاله رمضانی مدیرامور بین المللی شرکت ملی گاز ایران که پیش از این اوایل اردیبهشت ماه را موعد صادرات گاز ایران به عراق اعلام کرده بود با اشاره به آغاز صادرات روزانه حدود 4 میلیون مترمکعبی گاز به عراق می گوید این رقم در نهایت به 25 میلیون متر مکعب رسیده که تا 35 میلیون متر مکعب در فصول گرم نیز قابل افزایش است.

رمضانی همچنین از افزایش صادرات گاز ایران به عراق و از خاک بصره خبرش داده و می گوید: قرار است به غیر از بغداد گاز ایران به نیروگاه های بصره نیز منتقل شود که در نهایت حجم صادرات گاز ایران به 70 میلیون متر مکعب می رسد و با این شرایط می توان گفت عراق بزرگترین خریدار گاز ایران محسوب خواهد شد.

درآمد ایران از صادرات گاز ایران به عراق

در زمان امضای قرارداد صادرات گاز ایران به عراق و براساس قیمت های اعلام شده در آن زمان ایران روزانه 10 میلیون دلار درآمد از صادرات گاز به عراق کسب می کرد که به گفته مدیرعامل سابق شرکت ملی گاز ایران این درامد حدود3.7 میلیارد دلار می شد.

اما با کاهش قیمت جهانی نفت به نظر می رسد این درآمد کاهش پیدا خواهد کرد اما با این حال اخیرا حمید رضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به فارس اعلام کرده است درآمد صادرات گاز ایران به عراق حدود 4 میلیارد دلار در سال خواهد بود.

۱۵ فروردین ۱۳۹۴ ۱۴:۲۸
تعداد بازدید : ۵۰۶