دورخیز شرکت‌های نفتی غربی برای ورود به صنعت نفت ایران

دورخیز شرکت‌های نفتی غربی برای ورود به صنعت نفت ایران
شرکت‌های نفتی غربی در حال آماده کردن خود برای ورود به صنعت نفت ایران پس از لغو تحریم‌های غرب هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از یاهو، شرکت‌های نفتی غربی که تا پیش از این به دلیل اعمال تحریم از سوی کشورهای غربی از حضور در صنعت نفت ایران منع شده بودند، در حال بررسی و آماده سازی خود برای ورود به این بخش از اقتصاد ایران هستند.

در سال 2012 و پیش از اعمال تحریم‌های اقتصادی توسط غرب علیه ایران، تولید روزانه نفت در ایران حدود 4 میلیون بشکه ثبت شده است که حدود 2.5 میلیون بشکه از این حجم به صادرات آن اختصاص داشته است، اما با اعمال تحریم‌های غرب تولید نفت ایران به کمتر از سه میلیون بشکه در روز و صادرات آن نیز به حدود 1 میلیون بشکه کاهش یافته است.

آنچه شرکت‌های غربی را برای ورود به ایران ترغیب می کند، پتانسیل بالقوه ایران در زمینه بازگرداندن سطح تولید نفت خود به میزان تولید قبلی است.

از سوی دیگر این شرکت ها می توانند در زمینه تعمیر و یا بازسازی برخی تأسیسات نفتی ایران که به دلیل تحریم ها با مشکل تأمین قطعات یدکی مواجه بودند، نیز فعالیت کنند.

با لغو تحریم ها ایران در زمینه افزایش تولید و در نتیجه افزایش صادرات نفت خود تردید نخواهد کرد، چرا که همین امر می تواند به افزایش درآمد کشور کمک کند و این مسئله می تواند زمینه مناسبی را برای حضور شرکت های نفتی در ایران فراهم کند.

ایران هم از نظر ذخایر نفتی و هم در مورد دارا بودن ذخایر عظیم گاز، از جمله غنی ترین کشورهای جهان محسوب می شود.

ایران پس از روسیه بزرگ‌ترین منابع گاز جهان را در اختیار دارد و علی رغم تحریم های اعمال شده، حجم صادرات نفت ایران، کشور را به پنجمین تولید کننده نفت در میان اعضای اوپک تبدیل کرده است.

این ذخایر زمینه بالقوه‌ای را برای ورود شرکت های خارجی و به ویژه شرکت های بزرگ نفتی آمریکایی و اروپایی به حوزه های نفتی ایران ایجاد کرده است.

بنا به گفته یکی از کارشناسان نفتی، توافق صورت گرفته کنونی، قدم اول برای بازگشت شرکت‌های نفتی به ایران محسوب می‌شود، و لغو تحریم ها فرصت بی نظیری را برای شرکت های نفتی خارجی جهت ورود به کشوری با ذخایر قابل توجه انرژی فراهم خواهد کرد.

۱۶ فروردین ۱۳۹۴ ۱۱:۱۷
تعداد بازدید : ۴۸۴