وزیر نفت: صادرات گاز به عراق در سال جاری آغاز می شود

وزیر نفت: صادرات گاز به عراق در سال جاری آغاز می شود
وزیر نفت گفت: صادرات گاز به عراق در سال جاری آغاز می شود و در سال ٩٥ به حداکثر خود می رسد.
به گزارش ایرنا، بیژن زنگنه درباره مهمترین برنامه های وزارت نفت در سال ٩٤، گفت: توسعه و تکمیل پروژه های پارس جنوبی و به پایان رساندن فازهای ١٥ و ١٦ و ١٧ و ١٨ و همچنین توسعه میدانهای مشترک و میدانهای نفتی غرب کارون از مهمترین برنامه های وزارت نفت در سال ٩٤ است.

وی وارد مدار شدن واحد اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس که بزرگترین پالایشگاه کشور از نظر ظرفیت تولید است را یکی دیگر از برنامه های وزارت نفت در سال جدید عنوان کرد و گفت: پس از وارد مدار شدن واحد اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس با فاصله چند ماه، واحد دوم و سوم این پالایشگاه نیز وارد مدار تولید می شود.

وزیر نفت از آغازعملیات اجرایی مجموعه پالایشگاهی فراگیر سیراف در اواخر بهار خبر داد و افزود: هم اکنون سرمایه گذاران توسعه این پالایشگاهها، مشخص و زمین آن تخصیص داده شده است.

زنگنه تامین خوراک پتروشیمی را یکی دیگر از کارهای مهم وزارت نفت در سال ٩٤ عنوان کرد و گفت: طبق برنامه قرار است ظرفیت تولید اتان امسال یک میلیون و ٥٠٠ هزار تن افزایش پیدا کند که این بدان معناست که بیش از یک میلیون و ٥٠٠ هزار تن تولید پلی اتیلن در کشور افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه این میزان اتان قرار است از فازهای ١٥ و ١٦ و ١٧ و ١٨ پارس جنوبی تامین شود، اظهار امیدواری کرد که با برداشته شدن تحریم ها توسعه پتروشیمی ها تسریع یابد و به ظرفیت ٧٠ میلیارد دلار تولید در سال ظرف ٥ تا ٦ سال آینده برسیم.

وزیر نفت همچنین صادرات گاز را یکی دیگر از برنامه های مهم وزارت نفت در سال ٩٤ ذکر کرد و گفت: صادرات گاز به عراق امسال آغاز می شود و در سال ٩٥ به حداکثر خود می رسد.

زنگنه اظهار داشت: به محض لغو تحریم ها نخستین کاری که می کنیم این است که تولید نفت را به سطح پیش از اعمال تحریم ها برسانیم.

وی افزود: ما از فرصتهای پیش آمده به طور قطع باید برای تقویت اقتصاد مقاومتی و انتقال فناوری و ساخت داخلی تجهیزات استفاده کنیم.

به گزارش وزارت نفت، زنگنه همچنین درباره این که آیا قیمت حاملهای انرژی در سال نو تغییر می کند، گفت: هنوز تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است.
۱۶ فروردین ۱۳۹۴ ۱۳:۰۱
تعداد بازدید : ۴۹۰