صادرات نفت ایران به چین از قبل تحریم‌ها بیشتر می‌شود

صادرات نفت ایران به چین از قبل تحریم‌ها بیشتر می‌شود
با تمدید قرارداد صادرات میعانات ایران به چین متوسط واردات نفت این کشور از ایران در ماه‌های پیش‌رو به بیش از 600 هزار بشکه در روز می‌رسد که این رقم بالاتر از متوسط واردات نفت چین از ایران (روزانه 555 هزار بشکه) در دوران قبل از تشدید تحریم‌ها است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به نقل از رویترز، دو منبع آگاه اعلام کردند، ایران قرار است صادرات میعانات گازی خود به شرکت چینی ژوهای ژنرونگ را تحت یک قرار‌داد تمدید ‌شده یک ساله 50 درصد افزایش دهد.

قرار‌داد شرکت ملی نفت ایران برای عرضه روزانه 100 هزار بشکه میعانات گازی از ماه اوت، قبل از تفاهم هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی در هفته‌ گذشته منعقد شده است.

چین بزرگترین مشتری نفت ایران به حساب می‌آید و قرار‌داد تمدید شده می‌تواند متوسط واردات نفت این کشور از ایران را در ماه‌های پیش‌رو به بیش از 600 هزار بشکه در روز برساند که این رقم بالاتر از متوسط واردات نفت چین از ایران(روزانه 555 هزار بشکه) در دوران قبل از تشدید تحریم‌ها است.

انتظار می‌رود ایران که پیش از تحریمها دومین صادر‌کننده بزرگ اوپک بود،‌ قبل از امضای توافق نهایی هسته‌ای در ماه ژوئن برای فروش نفت بیشتر به مشتریان آسیایی نظیر چین و هند اقدام کند. تهران امیدوار است این توافق به لغو تحریم‌های غرب که باعث نصف شدن صادرات نفت ایران و فشارهای اقتصادی شده بینجامد.

تفاهم هسته‌ای که روز پنج‌شنبه گذشته حاصل شد می‌تواند در نهایت به تهران اجازه دهد که بازار از دسته رفته نفت خود را پس بگیرد، اما احتمالا این اتفاق با توجه به زمان مورد نیاز برای راستی‌آزمایی پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای از سال 2016 رخ دهد.

یکی از منابع آگاه به قرار‌داد صادرات میعانات گازی ایران به چین گفت که این قرارداد دو هفته قبل تمدید شد و از دو میلیون بشکه در ماه به سه میلیون بشکه در ماه افزایش یافت.

سخنگوی شرکت ژوهای ژنرونگ از اظهار‌نظر در خصوص تمدید این قرار‌داد خودداری کرد ولی در عین حال گفت: شرکت ملی نفت ایران به دنبال افزایش صادرات به شرکت ژنرونگ از نیمه دوم سال 2015 است.

واردات نفت چین، هند، کره جنوبی و ژاپن از ایران در ماه فوریه به متوسط روزانه یک میلیون و 20 هزار بشکه در روز بازگشت.

یک منبع آگاه در یکی از پالایشگاه‌های کره جنوبی که از ایران نفت وارد می‌کند اعلام کرد که به دقت در حال بررسی تحولات پیرامون توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی است. اگرچه برای افزایش صادرات نفت ایران باید اقدامات بیشتری صورت بگیرد.

این منبع آگاه افزود: مشخصا این تفاهم یک پیام خوب است و اگر تحریم‌ها به طور کامل لغو شوند ما افزایش واردات نفت از ایران را بررسی خواهیم کرد.

۱۶ فروردین ۱۳۹۴ ۱۳:۰۴
تعداد بازدید : ۵۴۴