انتظار شرکت های خارجی برای حضور انفجاری در بازار 'اشتهاآور' ایران

انتظار شرکت های خارجی برای حضور انفجاری در بازار 'اشتهاآور' ایران
خبرگزاری اسپانیا ' افه ' در گزارشی به نقل از کارشناسان با اشاره به تلاش ایران و غرب برای رسیدن به توافق در موضوع هسته ای تاکید کرد: بسیاری از سرمایه گذاران و شرکت های خارجی ، منتظر گشایش امور هستند تا بصورت ' انفجاری ' در بازار 'اشتهاآور' ایران حضور یابند.
به گزارش ایرنا ، افه به این موضوع اشاره کرده که پس از توافق و پایان تحریم های بین المللی علیه ایران با انجام سرمایه گذاری های خارجی در این کشور یک فرصت تجارت بسیار خوب برای غرب مهیا می شود.

این گزارش به نقل از کارفرمایان ، تحلیلگران و کارشناسان تجاری مستقر در ایران ادامه می دهد ایران با بازار گسترده داخلی خود به عنوان یکی از بزرگترین بازارهای خاورمیانه، افزون بر ثروت عظیم انرژی و چشم انداز بزرگ رشد ، یک فرصت ' اشتها آور' تجاری است .

در این راستا ، افه افزود که کارشناسان و تحلیلگران تجاری با توجه به اینکه توافق بین ایران و گروه 5+1 موانع را حذف و بازارها را در دسترس قرار خواهد داد، خود را آماده سیل سرمایه گذاری در ایران می کنند.

رایزن تجاری سفارت یک کشور آمریکای لاتین در تهران در این مورد گفت هنگامی که درهای بازار ایران به روی سرمایه گذاری خارجی باز شود ، ما شاهد انفجار سرمایه گذاری خواهیم بود و در واقع بسیاری از کارفرمایان و کشورها به ویژه اروپایی ها ، از چند ماه قبل شروع به هموار کردن راه برای زمان این بازگشایی هستند .

دیگر کارشناسان خارجی نیز با خوش بینی ، به بازار بسیار بزرگ و وسیعی که در ایران برای بهره برداری از آن وجود دارد اشاره می کنند.

چندین کارشناس به خبرگزاری افه گفتند ، اقتصاد قدرتمند ایران ، فرصت ها برای همه بخش ها را فراهم خواهد کرد هرچند بخش انرژی بیشترین توجه را به خود جلب خواهد کرد و بدون شک بیشترین سرمایه گذاری ها در این بخش انجام خواهد شد .

افه افزود: جای تعجب نیست زیرا ایران دارای 10 درصد از ذخایر اثبات شده نفت جهانی و تقریبا 20 درصد از ذخایر گاز طبیعی در جهان است و میزان بسیار بزرگی از منابع دارد که به دلیل کمبود سرمایه گذاری در زیرساخت ها نمی شود به طور موثری از آنها بهره برداری کرد .

به گفته خبرگزاری اسپانیایی، جذب سرمایه لازم برای تامین مالی بهبود این صنعت که منابع مختلفی میزان آن را بین 50 تا 100 میلیارد دلار برآورد کرده ا ند ، یکی از اولویت های دولت ایران در صورت لغو تحریم ها است .

افه نوشت: به هر حال ، ایران در حال آماده سازی طرح هایی برای مدیریت سیل سرمایه گذاری ها و جلوگیری از مشکلاتی نظیر تورم و کمبود رقابت است که مانع از کسب میلیارد ها دلار درآمد در اقتصاد کشور می شود.

در این رابطه ، تحلیلگر یک شرکت مشاوره در ایران که در کمک به سرمایه گذاران خارجی تخصص دارد گفت که پایان محدودیت ها باعث برون رفت از شرایط رکود کنونی خواهد شد و رشد سریعتری را برای کشور تضمین خواهد کرد هرچند که برای اینکه این سودها به طور واقعی دیده شوند باید تا دو سال صبر کرد .

وی اشاره کرد که آلمان و ایتالیا کشورهایی هستند که بیشترین علاقه را نسبت به ایران نشان می دهند و اکنون در حال بازگشایی دفاتر و آماده سازی راه ها هستند .

به گفته این کارشناس، مساله دیگری که فراتر از توافق هسته ای می باشد ، کارایی و کفایت قوانین داخلی کشور نسبت به این سرمایه گذاری ها است. در ایران قوانین بسیاری وجود دارند که می توانند برای شرکت های خارجی مانع ایجاد کنند و این امر باید تغییر یابد .

خبرگزاری افه در پایان نوشت همه کارشناسانی که با این رسانه گفت و گو کردند، در این مورد هم نظر هستند. 

مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و کشورهای گروه 1+5 با حضور نماینده عالی اتحادیه اروپا در لوزان سوییس كه از ششم تا سیزدهم فروردین ماه 1394 برگزار شد، به صدور یک بیانیه مشترک حاوی دست یابی به راه حل های یک توافق جامع انجامید. راه حل هایی که ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران را تضمین می کند و کلیه تحریم ها را به صورت کامل لغو نماید. در این بیانیه مشترک آمده است: امروز ما یک گام تعیین کننده برداشتیم. ما به راه حل هایی در مورد مولفه های مهم برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دست یافتیم. 

بر اساس این چارچوب، همه تحریم اعم از تحریم های مالی، اقتصادی و بانکی و قطعنامه هایی که در شورای امنیت علیه ایران صادر شده است، در همان روز اجرای توافق لغو می شود و غنی سازی در ایران ادامه می یابد و سایت های هسته ای ایران به فعالیت خود ادامه خواهند داد. 
۱۷ فروردین ۱۳۹۴ ۰۹:۱۵
تعداد بازدید : ۵۰۷