خلیج فارس به ایران انرژی می‌دهد!

خلیج فارس به ایران انرژی می‌دهد!
مدیر دفتر تحقیقات سازمان انرژی‌های نو ایران (سانا) از شناسایی ظرفیت انرژی دریایی در سواحل جنوبی کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا، اکبر شعبانی‌کیا اظهار داشت: طی سال 93 برداشت دیتا و شناسایی ظرفیت انرژی دریایی، امواج و جزر و مد را در منطقه خلیج فارس و دریای عمان پیگیری کردیم.

وی افزود: شناسایی ظرفیت انرژی دریایی و جزر و مد در منطقه قشم انجام شده و منطقه خورموسی نیز تامین مالی شده است.

وی ادامه داد: برداشت اطلاعات از منطه قشم انجام شده است و هم‌اکنون در مرحله تحلیل این اطلاعات هستیم تا مبتنی بر پتانسیل موجود و نوع جریان‌ها، توربین مناسب انتخاب شود.

وی اظهار داشت: با تکمیل این طرح، وارد موضوع امکان‌سنجی چگونگی ادامه کار و ساخت توربین می‌شویم و در نظر داریم که یک پایلوت تامین انرژی را برای مناطق حاشیه دریا و یا جزایر انجام دهیم تا به کسب دانش و فناوری آن دست یابیم.

شعبانی‌کیا در ادامه از تکمیل آزمایشگاه مرجع توربین آبی کوچک با همکاری موسسه تحقیقات آب و ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر خبر داد و ابراز امیدواری کرد: این طرح نیز درنهایت طی شش‌ماهه نخست سال 94 به نتیجه برسد که دستاورد خوبی برای کشور است.

وی تاکید کرد: انرژی‌های تجدیدپذیر بحث جدیدی در کشور است و به‌طور قطع ما برای تحقیق و توسعه، آزمایش تجهیزات و صدور گواهی‌نامه نیازمند آزمایشگاهی هستیم.

مدیر دفتر تحقیقات سازمان انرژی‌های نو ایران یادآور شد: وجود آزمایشگاه از یک سو می‌تواند در ورود تجهیزات کیفی به بازار داخلی موثر باشد و از سوی دیگر محققان و صنعت‌گران در تعامل با آزمایشگاه مرجع محصول‌های خود را با کیفیت مناسب وارد بازار کنند.

وی افزود: اگر می‌خواهیم به سمت اقتصاد بدون نفت و اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کنیم، باید محصول‌های‌مان مبتنی بر استانداردهای شناخته‌شده با دریافت تاییدیه از آزمایشگاه مرجع باشد.

۱۷ فروردین ۱۳۹۴ ۰۹:۵۷
تعداد بازدید : ۴۴۶