توان اجرای ٢,٥ برابری فعالیتهای پروژه‌ای در پژوهشگاه صنعت نفت

توان اجرای ٢,٥ برابری فعالیتهای پروژه‌ای در پژوهشگاه صنعت نفت
رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به ظرفیتهای خالی و افزایش حجم قراردادهای این پژوهشگاه اظهار کرد: بر اساس بررسیهای پارسال، پژوهشگاه توان دریافت پروژه به مقدار ٢,٥ برابر وضع کنونی را با توان موجود خود داراست.

ه گزارش شانا، حمیدرضا کاتوزیان با ارائه گزارشی درباره دستاوردهای پارسال پژوهشگاه صنعت نفت اظهار کرد: راهبرد، ماموریت، چشم انداز و برنامه‌های بلند مدت و کوتاه مدت پژوهشگاه صنعت نفت با صرف زمان و وقت کافی به طور کارشناسی، تدوین شده و در پایان پارسال به تایید هیئت امنا رسیده است که در آینده نزدیک جزئیات آن اطلاع رسانی می شود.

وی با اشاره به این که هیچ مجموعه پژوهشی و تحقیقاتی در کشور در تدوین برنامه‌‌ها و تعیین راهبردها همانند این مرکز با دقت و شفافیت نگاه تخصصی عمل نکرده است، افزود: پژوهشگاه درصدد ارائه برنامه‌های نمایشی نیست؛ به همین دلیل آن چه که در برنامه‌های این مرکز آمده و هیئت امنا تصویب کرده است باید به سمت اجرایی شدن پیش رود.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت شفاف‌سازی راهبردهای پژوهشی پردیسها، ارتباط با مشتریان داخلی و خارجی، مدیریت دانش، مدیریت سبد پروژه‌ها، تکمیل زنجیره تجاری‌سازی پروژه‌ها و توانمند‌سازی منابع انسانی را از مهمترین اهداف بلند مدت پژوهشگاه دانست.

کاتوزیان در مراسم آغاز سال کاری ٩٤ در جمع مدیران و کارکنان پژوهشگاه صنعت نفت با گرامیداشت میلاد دخت نبی مکرم اسلام حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن، گفت: حضرت زهرا رکن رکین توسعه اسلام و ارزشهای دینی است و نقش و ویژگی آن بانوی بزرگوار در پیشگاه خداوند بسیار برجسته و رفیع است.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در ادامه با اشاره به روز ٢٩ اسفند، روز ملی شدن صنعت نفت تصریح کرد: این روز یادآور پایمردی ملت ایران با محوریت مرحوم دکتر مصدق است که اجازه نداد حقوق ملت ایران توسط استعمار و دیکتاتور دست نشانده‌اش ضایع شود.

پایش مستمر سیستم برای بهبود و پیشرفت سازمان

کاتوزیان در ادامه با اشاره به لزوم پایش مستمر سیستم یادآور شد: سازمان پویا باید به طور مداوم فرآیندها را بررسی کند و بازخورد بگیرد تا به تدریج با رفع اصلاحات به حالت ایده آل نزدیک شویم.

وی تشکیل کانون ارزیابی را از دیگر اهداف پژوهشگاه برشمرد و اظهار کرد: این کانون در توسعه افراد، انتصاب مدیران شایسته و جانشین پروری، توسعه و طراحی مسیرهای شغلی و پرورش و افزایش شایستگی مدیریتی افراد نقشی بسزا خواهد داشت.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به اجرای ارزیابی ٣٦٠ درجه در سال گذشته گفت: این ارزیابی به صورت پایلوت اجرا شد و نتایجی از آن به دست آمد اما برای کاملتر شدن این ارزیابی باید فرهنگ سازی و نحوه آشنایی افراد با روشهای این ارزیابی شفافتر شود.

کاتوزیان استقرار نظام پیشنهادها بوسیله معاونت برنامه ریزی را که سبب افزایش عملکرد و فرهنگ سازمانی و تشکیل بانک اطلاعاتی که در آینده قابل بهره برداری است را از مهمترین فعالیتهای پارسال برشمرد.

وی نبود تطابق وظایف و اختیارات مدیران سیستم و مسئولان پروژه‌ها را از نکاتی برشمرد که مورد آسیب‌شناسی قرار گرفته است و افزود: خوشبختانه پس از تجزیه و تحلیل فرآیندها سعی شد مسئولیتها با پاسخگویی‌ها تناسب داشته باشند تا جایی که ١٢ فرآیند بررسی و شکل تازه ای به خود گرفت.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت تصریح کرد: خرید مواد اولیه، تجهیزات، معاملات کوچک، متوسط و بزرگ، استفاده از نیروی کار معین و برنامه‌های آموزشی داخلی و خارجی فرآیندهای پیچیده‌ای داشت که پیشرفت و پیگیری پروژه و فرد مسئول را در پاسخگویی دچار مشکل می‌کرد.

پژوهشگاه توان اجرای ٢,٥ برابری فعالیتهای پروژه‌ای را دارد

کاتوزیان با اشاره به پیشنهاد ١٩٠ میلیارد تومانی پروژه به کار فرمایان در سال ٩٣  اظهار کرد: حجم قراردادهای سال ٩٣ حدود ٦٠ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ٩٢  افزایش داشته است و در همکاری با بخش خصوصی نیز موفق‌تر عمل کرده‌ایم.

رئیس پژوهشگاه با بیان این‌که ما به دنبال فعالیتهای کیفی هستیم و تعداد تفاهمنامه‌ها، ملاک سنجش عملکرد این مجموعه نیست، گفت: بررسیها نشان می‌دهد بسیاری از تفاهمنامه‌ها به قرارداد تبدیل شده و سمت و سوی آنها برای رفع معضلات واحد‌های عملیاتی و بهره‌بردار است.

وی با اشاره به ظرفیتهای خالی پژوهشگاه صنعت نفت یادآور شد: در بررسیهایی که در سال گذشته انجام شده پژوهشگاه توان اخذ پروژه به میزان ٢,٥ برابر وضع فعلی را داراست.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در ادامه افزود: تفاهمنامه‌هایی که پارسال با مراکز آموزشی و پژوهشی امضا شده است ٢٣ مورد است که از این میان ٩ مورد در بالادستی، ١١ مورد پایین دستی و سه مورد میان رشته‌ای بوده است.

کاتوزیان با اشاره به ابلاغیه دولت درباره صیانت از سلامت اداری گفت: باید تلاش کنیم فعالیتهای مالی و اداری به صورت کاملا شفاف و به دور از ابهام انجام شود.

ایجاد و راه‌اندازی مرکز رشد در پژوهشگاه با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

رئیس پژوهشگاه با اشاره به مستقر شدن دفاتر شرکتهای اقماری (دانش بنیان) در پژوهشگاه گفت: بزودی در کنار این شرکتها مرکز رشدی شکل می گیرند که نخبگان دارای ایده و علاقه‌مند به تجاری‌سازی می‌توانند از این طریق یافته‌های خود را عملیاتی کنند.

کاتوزیان تلاش برای راه‌اندازی شهرک پژوهشی و فناوری صنعت نفت و نقش محوری پژوهشگاه در تشکیل آن را از دیگر زمینه‌های فعالیت آتی پژوهشگاه دانست.

رئیس پژوهشگاه با اشاره به ضرورت خودکفایی اقتصادی پژوهشگاه گفت: براساس نظر مسئولان وزارت نفت مجموعه‌هایی همانند پژوهشگاه باید به سمت خودکفایی حرکت کرده و ما نباید وابسته به بودجه شرکت ملی نفت نباشیم.

وی در باره اصلاح ساختار و جابه جایی مدیران گفت: باید با نگاه باز و به دور از تصلب با تغییرهای سازمانی برخورد کرد زیرا در سازمانی متشکل از نخبگان، همه بر مبنای شایستگی به کار گرفته می شوند.

۱۷ فروردین ۱۳۹۴ ۱۱:۳۷
تعداد بازدید : ۵۷۱