آغاز عملیات اجرایی ساخت ۸ پالایشگاه میعانات گازی از اواخر بهار

آغاز عملیات اجرایی ساخت ۸ پالایشگاه میعانات گازی از اواخر بهار
طبق اعلام وزیر نفت عملیات اجرایی ساخت هشت پالایشگاه میعانات گازی از اواخر بهار امسال آغاز می‌شود.
ابتدای سال گذشته ساخت فراگیر پالایشی سیراف در قالب هشت پالایشگاه میعانات گازی مستقل به ظرفیت 60 هزار بشکه در روز با هزینه حدود 300 میلیون دلار برای هر واحد در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته است.البته یک شرکت بمنظور ساخت تاسیسات جانبی (یوتیلیتی) و پشتیبانی بصورت کاملا جداگانه، مسئول ایجاد زیرساخت های لازم مجموعه پالایشی سیراف خواهد بود.

زمین محل اجرای این طرح به مساحت حدود250 هکتار (حدودا 30 هکتار برای هر پالایشگاه میعانات گازی) است و از طرف سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در سایت2 منطقه عسلویه به صورت اجاره 20 ساله به متقاضیان بخش خصوصی واگذار می شود و پس از انقضای زمان اجاره، با موافقت سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس قرارداد اجاره زمین قابل تمدید خواهد بود.

طبق اطلاعیه شرکت زیر ساخت فراگیر پالایشی سیراف (SRIC) قرار بود با باز شدن پاکتهای مالی در حضور پیشنهاد دهندگان کار اجرایی ساخت پالایشگاه‌های مورد نظر هم آغاز شود اما با تأخیر در انتخاب سرمایه‌گذاران متقاضی این طرح عملاً در تاریخ تعیین شده آغاز نشد.

علی‌رغم تأخیر‌های متعدد در معرفی متقاضیان حضور در این طرح پالایشی، بالاخره وزارت نفت بعد از ارزیابی 54 متقاضی سرمایه‌گذاری در طرح فراگیر پالایشی سیراف بالاخره آبان ماه سال 1393، سرمایه‌گذاران دارای شرایط را برای اجرای این طرح را انتخاب کرد.

اکنون وزیر نفت با اعلام اینکه هم اکنون سرمایه‌گذاران مشخص و زمین مورد نیاز تخصیص داده شده است از آغاز عملیات اجرایی مجموعه پالایشگاهی فراگیر سیراف در اواخر بهار خبر داده است.

طرح فراگیر پالایشی سیراف با هدف تبدیل میعانات گازی به محصولات با ارزش افزوده بالا برای صادرات طراحی شده است که البته در صورت نیاز کشور به فرآورده های تولیدی، می‌توان آن را به قیمت بین‌المللی از پالایشگاه های مورد نظر خریداری کرد.

محصولات پالایشگاههای مورد نظر نفت کوره، نفت سفید، نفتا، ال.پی.جی و گازوئیل است که به گفته منصور معظمی؛ معاون وزیر نفت، گازوئیل تولیدی مطابق با استاندارد یورو4 خواهد بود. حداکثر زمان ساخت این هشت پالایشگاه، چهار سال تعیین شده است و بخش خصوصی باید در زمان مشخص پالایشگاه ها را تکمیل کند.

۱۷ فروردین ۱۳۹۴ ۱۴:۱۴
تسنیم |
تعداد بازدید : ۵۲۷