پالایشگاه فازهای ١٥ و ١٦ تا خرداد ماه امسال تکمیل می شود

پالایشگاه فازهای ١٥ و ١٦ تا خرداد ماه امسال تکمیل می شود
مجری فازهای ١٥ و ١٦ میدان پارس جنوبی از تلاش شرکت نفت و گاز پارس برای تکمیل پالایشگاه این فاز تا خرداد ماه امسال خبر داد.

رضا فروزش در گفتگو با خبرنگار شانا با اشاره به کاهش گاز دریافتی از فازهای ٦ تا ٨ پارس جنوبی و افزایش گاز ترش از دریا در پالایشگاه فاز ١٥ و ١٦ پارس جنوبی گفت: هم اکنون مقدمه های لازم برای ورود گاز ترش دریا به ردیفهای پالایشی (ترین) سوم و چهارم این فاز در حال انجام است.

وی با بیان این که تا سه ماه آینده واحدهای اتان و ال پی جی پالایشگاه فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی وارد مدار تولید می شوند، گفت: تا کنون بیش از ٢ میلیون بشکه از میعانات گازی این فاز صادر شده است.

به گزارش شانا، هدف‌ از توسعه‌ فازهای ١٥و ١٦ تولید روزانه‌ ٥٦,٦ میلیون‌ متر مکعب‌ گاز طبیعی‌، ٧٥ هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی‌،٤٠٠ تن‌ گوگرد و تولید سالانه‌ ١,٠٥ میلیون‌ تن‌ گاز مایع‌ "LPG" (پروپان و بوتان) و یک میلیون‌ تن‌ اتان‌ برای تامین‌ خوراک‌ واحدهای‌ پتروشیمی‌ است.

تاسیسات‌ دریایی‌ و ساحلی‌ این‌ فازها شامل، ٢ سکوی‌ حفاری‌ (هرکدام شامل‌ ١١ حلقه‌ چاه‌)، ٢ رشته‌ خط‌ لوله‌ ٣٢ اینچ‌ دریایی‌ انتقال‌ گاز به‌ طول‌ تقریبی ١١٥ ‌کیلومتر، دو خط‌ لوله‌ ٤,٥ اینچی‌ انتقال‌ محلول‌ گلایکول‌ به‌ طول‌ تقریبی‌ ١١٥ کیلومتر، واحدهای‌ شیرین‌سازی‌ گاز و خدمات وابسته‌ است.

کنسرسیومی از شرکتهای ایرانی مجری توسعه بخشهای خشکی و دریایی این پروژه هستند.

هم‌اکنون ٧٢ درصد گاز مصرفی کشور معادل روزانه ٣٠٠ میلیون مترمکعب گاز از میدان گازی پارس جنوبی تولید می‌شود، بر اساس پیش بینیهای انجام شده، تلاش می شود امسال ١٠٠ میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت تولید پارس جنوبی افزوده شود، ضمن آن که حداکثر تا سال ٩٦ توسعه فازهای پارس جنوبی به پایان می رسد.

کارشناسان فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی را ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی معرفی کرده اند.

۱۸ فروردین ۱۳۹۴ ۰۹:۲۵
تعداد بازدید : ۴۵۳