توافق هسته ای و تاثیرات آن بر صنعت نفت ایران

توافق هسته ای و تاثیرات آن بر صنعت نفت ایران
تفاهم هسته‌ای ایران و غرب که هفته گذشته حاصل شد می‌تواند تاثیر زیادی روی بازار جهانی نفت داشته باشد.

به گزارش ایسنا، در صورت امضای توافق هسته‌ای نهایی در پایان ماه ژوئن بین ایران و قدرت‌های جهانی تحریمهای اقتصادی که مانع صادرات نفت ایران شده لغو خواهند شد.

کلیف کاپچان تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی در گروه اورآسیا می‌گوید: صادرات نفت حدود 40 درصد درآمد ایران را تشکیل می‌دهد. از زمان تشدید تحریم‌ها در سال 2012 صادرات نفت ایران تقریبا نصف شده است.

کاپچان گفت: در حال حاضر تقریبا روزانه یک میلیون و 200 هزار بشکه از نفت ایران وارد بازار نمی‌شود. درآمد حاصل از فروش این مقدار نفت ماهانه حدود یک میلیارد و 600 میلیون دلار می‌شود که ایران در حال حاضر از آن محروم است.

در صورت امضای توافق نهایی بین ایران و غرب نفت ایران می‌تواند مجددا به بازار‌های جهانی بازگردد، اما در حال حاضر بازار با وضعیت اشباع مواجه است.

مایکل لوی کارشناس مسائل انرژی در شورای روابط خارجی آمریکا می‌گوید: هرگونه منابع نفتی بیشتر باعث پایین ماندن قیمت‌ نفت خواهد شد که وضعیت را برای تولید‌کنندگان سخت‌تر می‌کند.

وی در عین حال افزود: صنعت نفت این فرصت را دارد که شرایط را برای بازگشت نفت ایران به بازار مهیا کند.

لوی گفت: این احساس وجود دارد که اگر توافقی حاصل شود نفت ایران به مرور زمان به بازار باز خواهد گشت. این شرایط قدری غافلگیر کننده خواهد بود، اما تا آن حد که مردم تصور می‌کنند برای بازار شوکه‌کننده نخواهد بود.

سوزان مالونی کارشناس مسائل ایران در موسسه بروکینگز می‌گوید: حتی اگر یک توافق نهایی در پایان ماه ژوئن به امضاء برسد نباید انتظار داشت که روزانه یک میلیون بشکه نفت بیشتر فورا در بازار جهانی سرازیر شود.

وی افزود: فکر می‌کنم آنچه که ما احتمالا شاهدش خواهیم بود یک فاصله زمانی قابل توجه بین زمان امضای تفاهم در اواخر ژوئن و زمان بازگشت قابل توجه نفت ایران به بازار خواهد بود.

مالونی گفت: برای اینکه ایران با سرعت کامل به بازار نفت جهانی بازگردد چند سال زمان لازم است.

این کارشناس بین‌المللی خاطرنشان کرد: قدری زمان می‌برد تا چارچوب مقررات تغییر کرده و شرایط بازگشت ایران را به بازار مهیا کند.

ایران همچنین باید قدری منتظر بماند تا فروش محموله‌های نفتی خود را نهایی کند و همچنین تولید خود را توسعه بدهد، زیرا تعدادی از چاه‌های ایران در نتیجه کاهش بازار از بین رفته اند.

زمان‌بندی و روند لغو تحریم‌ها تا حد زیادی به میزان پایبندی ایران به توافق نهایی بستگی دارد.

لوی افزود: برای ازسرگیری تجارت شرکت‌های نفتی با ایران به زمان طولانی‌تر نسبت به روند لغو تحریم‌های نفتی ایران نیاز است. برای جذب سرمایه‌گذاران به ایران، باید شبکه پیچیده‌ای از تحریم‌های مالی نیز لغو شوند.

وی خاطرنشان کرد: صنعت نفت و گاز مطمئنا علاقه‌مند به بازگشت به ایران است، اما مطمئن هستم که انجام این کار زمان می‌برد. اگر این شرکتهای خارجی اقدامات بزرگی انجام دهند و سرمایه‌گذاری بزرگی داشته باشند و ناگهان یک مناقشه بین ایران و غرب بروز کرده و تحریمها از سر گرفته شوند، آنها به دردسر بزرگی خواهند افتاد.

۱۸ فروردین ۱۳۹۴ ۱۴:۱۶
تعداد بازدید : ۹۱۸