سهم بخش‌های زیربنابی از صندوق توسعه ملی تعیین شد

سهم بخش‌های زیربنابی از صندوق توسعه ملی تعیین شد
در جلسه هیات امنای صندوق توسعه ملی برنامه‌ها و اولویت‌های این صندوق در سال 1394 به تصویب رسید.

به گزارش ایسنا، صفدر حسینی -رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی- در جلسه هیات امنای صندوق توسعه ملی گزارشی از وضعیت صندوق توسعه ملی و پیش بینی منابع و مصارف آن در سال جاری ارائه کرد.

بر این اساس برنامه و اولویت صندوق برای سرمایه گذاری در بخش های زیر بنایی طی سال 1394 در زمینه آب پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، نفت و گاز حدود ۱۰ میلیارد دلار، پتروشیمی و پالایشگاه شش میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، کشاورزی و تصفیه و انتقال آب یک میلیارد دلار، طرح های ریلی ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، نیروگاه‌ها سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار و برای چرخه فولاد نیز سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار به تصویب رسید.

همچنین یک میلیارد دلار نیز به صورت ریالی در بخش صنعت و معدن، گردشگری، کشاورزی و بهره‌وری آب اختصاص یافت.

بر مبنای گزارش رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی، این صندوق در سال 1393 در مجموع۳۱۲۰ طرح ریالی را تأمین مالی کرده که ۳۱۰۰ میلیارد تومان آن پرداخت و مابقی نیز در حال انجام است. مجموع گشایش های اعتباری صندوق از ابتدا تا پایان سال گذشته نیز ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده که ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار آن مربوط به سال1393 است.

در این جلسه حداقل نرخ بازده مورد انتظار از منابع صندوق به صورت سپرده گذاری‌های ارزی و ریالی نیز مورد تصویب قرار گرفت.

در این جلسه که به ریاست دکتر روحانی رییس جمهوری و رییس هیات امنای صندوق توسعه ملی برگزار شد وی با تاکید بر رعایت توازن منطقه ای در توزیع اعتبارات صندوق در جهت کمک به رونق هر چه بیشتر تولید ملی، بر اصلاح نرخ سود تسهیلات در بخش صنعت و کشاورزی و نیز تعدیل آن در طرح‌های مربوط به مناطق محروم و شرکت‌های دانش بنیان تأکید کرد.

همچنین هیات امنای صندوق توسعه ملی ضمن تعیین و تصویب طرح‌های اولویت‌دار ارزی و ریالی، برخی موارد نظام‌نامه ضوابط و شرایط اعطای تسهیلات ارزی را تصویب کرد.

۱۸ فروردین ۱۳۹۴ ۱۴:۲۸
تعداد بازدید : ۹۵۲