خودکفایی برقی ایران در غیاب خارجی‌ها

خودکفایی برقی ایران در غیاب خارجی‌ها
یک مقام مسئول در وزارت نیرو با اشاره به خودکفایی جدید متخصصان صنعت برق در غیاب فعالیت شرکت‌های خارجی، گفت: زمان تعمیرات نیروگاه‌های گازی به کمتر از نصف کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری مهر، غلامرضا مهرداد درباره آخرین وضعیت آماده سازی نیروگاه ها برای تامین پایدار برق تابستانی مشترکان، گفت: با توجه به رشد سالانه ۸ درصدی مصرف برق در کشور، هر ۱۰ سال ظرفیت تولید در کشور دو برابر می‌شود.

مدیرکل دفتر فنی تولید توانیر افزود: به عبارت دیگر صنعت برق باید متناسب با این رشد ظرفیت، نیروهای تعمیر و بهره‌برداری را به دو برابر افزایش دهد تا امکان تعمیرات تمامی واحدهای نیروگاهی کشور فراهم شود.

این مقام مسئول با اعلام اینکه مهارت‌های اجرایی و تعمیری متخصصان داخلی در واحدهای نیروگاهی به ویژه نیروگاه‌های گازی V۹۴-۲ که تعدادشان به ۱۵۰ واحد می‌رسد، به‌قدری افزایش یافته که زمان تعمیر به یک سوم کاهش یافته است، تصریح کرد: برخی مواقع تعمیر اساسی ۹۰ روزه در مدت ۳۰ تا ۴۰ روز انجام می‌شود که دستاورد بزرگی برای صنعت برق کشور است.

وی با تاکید بر اینکه از ۲۰ سال گذشته تاکنون زمان تعمیر نیروگاه‌ها را به‌تدریج با تعیین مشوق‌هایی کاهش داده‌ایم و با ایجاد انگیزش و تربیت نیروی متخصص همچنان جای بهبود کار است، اظهار داشت: در مجموع با توجه به حجم رو به رشد اجرای تعمیر اساسی و دوره‌ای نیروگاه‌ها، لازم است در سال‌های آینده جذب و آموزش نیروهای متخصص را پیگیری کنیم تا کمیت و کیفیت تعمیر را ارتقا بخشیم.

مهرداد با اشاره به پیشرفت‌های کشور در زمینه ساخت داخل تجهیزات هم توضیح داد: در طول سال‌های گذشته تاکنون روی موضوع ساخت داخل کارهای بسیاری انجام شده و نیروگاه‌ها در این زمینه پیش‌گام بوده‌اند به‌طوری که پیشرفت‌های خیلی خوبی در این زمینه حاصل شده است.

مدیرکل دفتر فنی تولید توانیر از ساخت پره توربین‌های بخار، پره توربین گاز و پره توربین کمپرسور در داخل کشور خبر داد و یادآور شد: درمجموع اجرای با کیفیت و کوتاه ‌مدت تعمیر و ساخت داخل تجهیزات نیروگاهی به‌عنوان دو دستاورد مهم صنعت برق به شمار می رود.

۱۸ فروردین ۱۳۹۴ ۱۵:۲۲
تعداد بازدید : ۹۷۹