ابلاغ برنامه ویژه افزایش ضربتی تولید نفت توسط زنگنه

ابلاغ برنامه ویژه افزایش ضربتی تولید نفت توسط زنگنه
وزیر نفت با صدور دستوراتی، برنامه ویژه افزایش ضربتی تولید و صادرات نفت ایران را برای اجرا ابلاغ کرد.
هر چند بنا بر اظهارات مسئولان وزارت امور خارجه تاکنون توافق نهایی هسته ای بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 حاصل نشده و دو طرف صرفا ۱۳ فروردین ماه امسال یک بیانیه مشترک هسته ای صادر کرده اند، اما برنامه ویژه افزایش ضربتی تولید و صادرات نفت ایران تدوین شده است.

بر این اساس بیژن زنگنه وزیر نفت ایران با صدور دستوراتی به مدیریت امور بین‌الملل شرکت ملی نفت به عنوان بازاریاب و فروشنده طلای سیاه ایران، شرکت‌های بهره برداری تابع شرکت ملی نفت به ویژه شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، شرکت ملی نفتکش و شرکت پایانه‌های نفتی ایران خواستار آماده سازی تمامی زیرساخت‌ها به منظور افزایش صادرات نفت کشور در صورت تعلیق کامل تحریم‌ها شده است.

در شرایط فعلی بدون احتساب میعانات گازی حجم صادرات روزانه نفت خام ایران حدود یک میلیون بشکه در روز است که با احتساب میعانات گازی حجم فروش روزانه تا سقف یک میلیون و ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می یابد.

بیژن زنگنه وزیر نفت در دیدار نوروزی با کارکنان وزارت نفت از افزایش یک میلیون بشکه ای صادرات نفت ایران در صورت تعلیق تحریم های بین المللی و توافق نهایی هسته با غرب خبر داده است.

در این بین مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی نفتکش مذاکرات خود را با پالایشگرها و مشتریان نفتی در کشورهای مختلف جهان به ویژه اتحادیه اروپا، سریلانکا، آفریقای جنوبی و چندین کشور آسیایی آغاز کرده اند.

سید محسن قمصری مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران هفته گذشته در گفتگو با مهر با بیان اینکه در دوران تحریم‌ها رابطه و تماس شرکت نفت با مشتریان نفتی به ویژه در اروپا قطع نشده است، گفته است: در صورت کاهش فشار از روی خریداران، امکان افزایش صادراتنفت کشور وجود دارد.

وی با اعلام اینکه برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا در صورت تعلیق تحریم‌ها آماده خرید نفت از ایران هستند، تصریح کرد: در صورت لغو تحریم‌ها پالایشگاه‌های جهان از خرید نفت ایران به‌دلیل کیفیت بالا استقبال می‌کنند.

علی اکبر صفایی مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران هم با اشاره به آغاز مذاکرات با کشورهای اروپایی برای بازگشت نفتکش ایرانی به پایانه‌های نفت اروپایی، گفت: ظرفیت حمل دریایی نفت ایران به ۱۰۰ میلیون تن در سال افزایش یافته و این ظرفیت بالایی برای صادرات نفت ایران به کشورهای مختلف جهان است.

جزئیات طرح ضربتی افزایش تولید و صادرات نفت

در روزهای پایانی سال گذشته رزمایش افزایش ضربتی تولید و صادرات نفت خام ایران در مناطق نفتخیز جنوب به عنوان قطب اصلی تولید طلای سیاه با حضور مقامات ارشد شرکت ملی نفت ایران برگزار شد.

بیژن عالی پور مدیرعامل شرکت مناطق نفتخیز جنوب به عنوان بزرگترین بهره برداری نفت ایران، درباره جزئیات برگزاری این رزمایش در روزهای پایانی اسفند ماه سال گذشته، گفته است: مانور ارزیابی توان تولید ۳ میلیون بشکه در روز در مناطق نفتخیز جنوب برگزار می شود تا آمادگی افزایش ظرفیت صادرات نفت ایران در کوتاه مدت فراهم شود.

این مقام مسئول در شرکت ملی نفت با بیان اینکه مناطق نفت خیز جنوب حدود ۸۳ درصد نفت و ۱۶ درصد گاز کشور را تامین و تولید می‌کند، تصریح کرده است: در صورت تعلیق تحریم‌ها امکان افزایش تولید نفت در کوتاه مدت در سطح مناطق نقتخیز جنوب وجود دارد.

کمیته مشترک وزارت نفت و امور خارجه

در همین حال، برخی از معاونان وزیر نفت در طول چند روز گذشته خواستار همکاری اعضای اوپک با ایران به منظور بازگشت بشکه های نفت صادراتی ایران به بازارهای جهانی شده اند.

حسین زمانی نیا معاون امور بین‌الملل وبازرگانی وزیر نفت هم با اشاره به هماهنگی‌های انجام شده بین نفت و وزارات امور خارجه برای افزایش صادرات نفت کشور، گفته است: با توافق نهایی مذاکرات هسته‌ای، ایران این آمادگی را دارد تا در فاصله بسیار کوتاهی با هماهنگی اوپک سهم از دست رفته خود را در بازار بازپس بگیرد.

این مقام مسئول با اشاره به فعال شدن دیپلماسی انرژی در وزارت نفت، تاکید کرده است: همکاری وزارت نفت و وزارت امورخارجه در این زمینه تنگاتنگ و نزدیک است؛ به نحوی که هر دو وزارتخانه در حال تکمیل فعالیت‌های یکدیگر هستند.

ایران ۶ میلیون بشکه نفت صادر می‌کند

در کنار دیپلماسی انرژی، آغاز مذاکرات نفتی با خارجی ها و افزایش ظرفیت تولید نفت در شرکت‌های بهره بردار تابع شرکت ملی نفت ایران، قطعه دیگر از پازل افزایش صادرات نفت ایران به تکمیل زیرساخت‌های پایانه‌های نفتی کشور در خلیج فارس بازمی گردد.

سید پیروز موسوی مدیر عامل شرکت پایانه های نفتی ایران سال گذشته در گفتگو با خبرنگاران از افزایش توان صادرات نفت خام در پایانه های نفتی ایران به ۶ میلیون بشکه در روز خبر داد و اعلام کرد: در صورت افزایش ظرفیت تولید و صادرات نفت، ظرفیت عملیاتی لازم برای صادرات نفت در پایانه‌ها وجود دارد.

در همین حال، شرکت پایانه های نفتی ایران از تکمیل تعمیرات اساسی، دوره و به روز سازی تاسیسات فراساحلی، اسکله ها و مخازن ذخیره سازی نفت کشور در پایانه خارگ به عنوان بزرگترین ترمینال صادرات طلای سیاه ایران در خلیج فارس خبر داده است.

از این رو تاکنون تعمیرات اساسی، نوسازی و بازسازی ۱۵ بازوی بارگیری در اسکله ها، پهلوگاه های ۵ و ۶ اسکله تی در جزیره خارگ و سه دستگاه گوی شناور در این پایانه نفتی به پایان رسیده و آماده پهلو دادن به کشتی‌های غول پیکر نفتکش ایرانی و خارجی است.

بر این اساس با تعمیر سه گوی شناور جدید در پایانه نفتی خارگ، قابلیت پهلودهی و بارگیری نفتکش ها در فضای خارج از اسکله ها در جزیره خارگ تا پایان سال افزایش یافت و هزمان با راه اندازی گوی شناور نفتی، راه اندازی گوی شناور برای افزایش صادرات میعانات گازی در پایانه عسلویه هم به پایان رسیده است.

۱۹ فروردین ۱۳۹۴ ۰۰:۰۸
مهر |
تعداد بازدید : ۸۵۶