کدام واحدهای پتروشیمی در سال تکمیل می شوند؟

کدام واحدهای پتروشیمی در سال تکمیل می شوند؟
۱۱ واحد پتروشیمی با هدف افزایش ظرفیت شش میلیون تن تولید محصولات پتروشیمی در سال ۱۳۹۴ تکمیل و به بهره برداری می رسد.
طبق اعلام عباس شعری مقدم؛ مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی امسال 11 واحد پتروشمی با هدف افزایش تولید شش میلیون تنی محصولات پتروشیمی در سال جاری به بهره برداری می رسد.

واحد دوم پتروشیمی کاویان، پتروشیمی شهدای مرودشت، پتروشیمی لرستان، پتروشیمی کردستان، پتروشیمی مهاباد، پتروشیمی پردیس سوم، پتروشیمی تخت جمشید، پتروشیمی هگمتانه، پتروشیمی کارون، پتروشیمی انتخاب، پتروشیمی دالاهو و پتروشیمی مروارید از جمله این طرح هاست.

در حالی که شعری مقدم اعلام کرده است که بهره برداری از این تعداد واحد پتروشیمی ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی را شش میلیون تن افزایش می دهد که پیش از این وی اعلام کرده بود که ظرفیت تولید پتروشیمی کشور امسال شاهد افزایش ١٠ میلیون تنی خواهد بود.

البته وعده افزایش ظرفیت تولید یک میلیون و 300 هزار تنی محصولات پتروشیمی در سال گذشته نیز محقق نشد.

هم اکنون ظرفیت اسمی نصب شده مجتمع های پتروشیمی کشور حدود 58 میلیون و 500 هزار تن است از این ظرفیت در مجموع 41 میلیون تن محصول پتروشیمی در کشور به تولید رسید.

عوامل متعددی در خالی ماندن واحدهای پتروشیمی نقش دارد؛ 30 درصد خالی ماندن این ظرفیت مربوط به کمبود خوراک مورد نیاز واحدهاست؛ دلایل دیگر شامل تعمیرات پیش بینی نشده و لزوم اورهال تأسیسات در همان مجتمع یا مجتمع‌های پایین دستی دریافت کننده خوراک و نبود هماهنگی در بین موجودی انبار با بخش تولید می‌شود.

براساس برنامه ریزی انجام شده پیش بینی می شود، در صورت تأمین 35 میلیارد دلار تا افق ١٤٠٤، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور به ١٨٠ میلیون تن افزایش یابد تا ایران در این بخش از عربستان پیشی گیرد.

۱۹ فروردین ۱۳۹۴ ۰۰:۲۷
تعداد بازدید : ۹۴۵