گاز ایران به اروپا می‌رسد؟

با برنامه ریزی های صورت گرفته برای افزایش تولید گاز در کشور،ایران به دنبال افزایش سهم 1.5 درصدی خود از تجارت جهانی گاز با صادرات به کشورهای همسایه و به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس است، اما از سوی دیگر صادرات گاز به اروپا نیز به تازگی مطرح شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، بنا به آمار موجود در سال 2014 میلادی مجموع صادرات گاز ایران 9 میلیارد و 750 میلیون متر مکعب و میزان واردات شش میلیارد و 328 میلیون متر مکعب بوده و در نتیجه تراز تجاری گاز ایران در سال گذشته سه میلیارد و 400 میلیون متر مکعب بوده است.

ایران هم اکنون روزانه حدود 25 میلیون متر مکعب گاز به ترکیه صادر می‌کند، اما با به تفاهم رسیدن ایران و 1+5 ، ترک‌ها گاز ایران را به عنوان یک منبع احتمالی تامین گاز خط لوله ترنس آناتولین (ترکیه-آذربایجان) که ساخت آن از اواخر سال 1393 آغاز شده، عنوان می‌کنند.

هدف از احداث این خط لوله کمک به اروپا در کاهش وابستگی به گاز روسیه عنوان شده است.

این مسئله در حالی مطرح شده که گفته می‌شود ایران یکی از گزینه های اروپا برای تامین گاز است و زمانی که در اواخر تابستان سال گذشته علی ماجدی، معاون سابق بین‌الملل وزارت نفت به عنوان سفیر ایران در آلمان منصوب شد، بسیاری وی را مسوول اصلی تدارکات انتقال گاز ایران به اروپا اعلام کردند.

صادرات گاز به عراق از اردیبهشت ماه

همچنین طبق وعده‌ها بنا شده از اردیبهشت ماه سال جاری، صادرات به عراق آغاز شود.

بر این اساس عملیات صادرات گاز به عراق با روزانه چهار میلیون متر مکعب در روز آغاز می شود و در نهایت به 25 میلیون متر مکعب می رسد و آنطور که اعلام شده تا 35 میلیون متر مکعب در فصول گرم قابل افزایش است. همچنین مذاکراتی به منظور صادرات گاز به بصره به میزان روزانه 25 تا 35میلیون متر مکعب انجام شده است.

صادرات به عمان نیازمند مذاکرات بیشتر

علاوه بر این عمان نیز یکی از مقاصد صادرات گاز ایران است که البته به نظر می‌رسد در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات دو کشور، عملیاتی شدن صادرات گاز زمان‌بر خواهد بود.

در این راستا مذاکرات اولیه انجام و تفاهم نامه امضا شده است و آنطور که اعلام شده به زودی مشاور برای انجام مطالعات مهندسی پایه و مسائل دریایی صادرات گاز به عمان در آینده نزدیک خبر داده است.

البته آنطور که علیرضا کاملی، مدیرعامل شرکت صادرات گاز ایران اعلام کرده صادرات گاز به عمان نیازمند مذاکره بیشتر دو کشور در این زمینه است.

به گفته او هم اکنون کارهای مربوط به مطالعات مهندسی و پایه خط لوله دریایی برای صادرات گاز به عمان در حال انجام است و با پایان یافتن این بحث، دو کشور بر سر چگونگی صادرات گاز و نحوه خرید گاز عمان از ایران با یکدیگر مذاکره می کنند.

براساس توافق سال ٢٠١٣ میان دو کشور، قرار است برای ٢٥ سال روزانه ٢٠ میلیون مترمکعب گاز ایران از طریق یک خط لوله از بستر خلیج فارس به عمان صادر شود. ارزش این قرارداد نیز حدود ٦٠ میلیارد دلار است.

در این باره پیش‌تر یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان با بیان این که عملیاتی شدن واردات گاز از ایران نیاز به مذاکرات بیشتری دارد، درباره تلاش این کشور برای خرید گاز از ایران با وجود تحریم‌های بین المللی علیه تهران گفته بود با توجه به نیاز ما به گاز برای صنایع و تولید برق، همچنان در خصوص این مسئله مشغول بحث هستیم اما ما از تحریم‌هایی که علیه ایران وضع شده هم آگاه هستیم.

وی البته اعلام کرده بود: این مسئله زمان می‌برد اما قطعا اگر همه چیز به خوبی پیش برود، ما نیاز به سرمایه گذاری در این باره داریم.

بر این اساس با توجه به برنامه‌های موجود و همچنین گزینه ترانزیت گاز ایران به اروپا که از سوی ترکیه مطرح شده باید دید که آیا ایران می تواند سهم 1.5 درصدی خود از بازار جهانی گاز را به 10 درصد تا 1404 برساند.

۱۹ فروردین ۱۳۹۴ ۰۹:۴۳
تعداد بازدید : ۷۹۸