آغاز تولید باکیفیت ترین بنزین ایران در پالایشگاه ستاره خلیج فارس

آغاز تولید باکیفیت ترین بنزین ایران در پالایشگاه ستاره خلیج فارس
فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان امسال راه اندازی و با بهره برداری از آن بنزین با اکتان ٩٥ تولید خواهد شد.

مهندس احمد ادیب در گفتگو با خبرنگار شانا، افزود: اگر این طرح با محدویت تامین منابع مالی برای خرید کالا مواجه نمی شد، فاز نخست طرح ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس در نیمه اول امسال به بهره برداری می رسید.

وی ادامه داد: طبق آخرین برنامه زمانبندی، فاز نخست این پروژه با ظرفیت روزانه ١٢٠ هزار بشکه میعانات گازی تا پایان اسفند امسال راه اندازی و به بهره برداری خواهد رسید.

ادیب تصریح کرد: سعی ما این است که حتی در صورت بروز عوامل ناخواسته و خارج از پیش بینیها به این برنامه پایبند باشیم.

به گفته وی موانع طرح ساخت پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به عنوان یک طرح ملی، با حمایتهای وزیر نفت و هیئت دولت، در حال برطرف شدن است.

ادیب پیشرفت کنونی پروژه را ٨١ درصد اعلام و اظهار کرد: در آینده جزئیات بیشتری از روند پیشرفت و اقدامهای انجام شده در این طرح اطلاع رسانی خواهد شد.

به گزارش شانا، طبق آخرین تغییر، ترکیب سهامداران شرکت پالایش میعانات گازی ستاره خلیج فارس شامل شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی با ٤٩ درصد سهم، شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت با ٣٣,١ درصد و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با ١٧.٩ درصد می شود.

با بهره برداری کامل از پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه ٣٦ میلیون لیتر بنزین (عدد اکتان ۹۵) و ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور اضافه ‌شود.

چهار میلیون لیتر ال پی جی ( گازمایع)، سه میلیون لیتر سوخت جت و ۱۳۰ تن گوگرد در روز نیز از دیگر محصولات تولیدی این واحد پالایشی است و ظرفیت ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی این پالایشگاه در حدود ۱۱ میلیون بشکه خواهد بود.

احداث خط لوله انتقال معیانات گازی از عسلویه بوشهر به طول ٣٨٨ کیلومتر به این پالایشگاه به صورت ١٠٠ درصد انجام شده است.

همچنین پروژه آبگیر از دریا به ظرفیت ٢٠٠ هزار مترمکعب در ساعت و خط لوله ٥,٥ کیلومتری آن در مرحله پایانی قرار دارد.

۱۹ فروردین ۱۳۹۴ ۰۹:۴۹
تعداد بازدید : ۷۸۲