انجام بحث‌های کلی تخفیف قیمت گاز و افزایش صادرات در سفر اردوغان

انجام بحث‌های کلی تخفیف قیمت گاز و افزایش صادرات در سفر اردوغان
در جریان سفر رئیس جمهور ترکیه به ایران بحث‌های کلی در خصوص تخفیف قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه و افزایش حجم صادرات گاز مطرح شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس همانطور که بارها اعلام شده است یکی از محورهای مذاکرات سفر چند ساعته رئیس جمهور ترکیه به ایران گاز و قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه بود.

تانر ییلدیز وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه که در این سفر اردوغان را همراهی می کرد پیش از عزیمت به تهران گفت: «در جریان سفر رئیس‌جمهور ترکیه به ایران، آنکارا و تهران در مورد امکان قرار دادن تخفیف بر گاز طبیعی فروشی ایران به ترکیه مذاکره خواهند کرد».

وی در یک کنفرانس خبری در آنکارا توضیح داد، ما امیدواریم که ایران به ترکیه یک قیمت منطقی‌تر برای گاز صادراتی خود پیشنهاد کند.

در همین رابطه یک منبع آگاه به خبرنگار فارس گفت: در جریان سفر روز گذشته رئیس جمهور ترکیه به ایران بحث های کلی در خصوص وضعیت صادرات گاز ایران به ترکیه و همچنین قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه مطرح شد.

وی تصریح کرد: براساس قرارداد صادرات گاز ایران به ترکیه که در سال 2001 اجرایی شد باید سالانه 10 میلیارد متر مکعب گاز به این کشور صادر کنیم که خوشبختانه تاکنون در این خصوص کوتاهی نشده است و همانطور که دیوان داوری نیز به ترکیه اعلام کرد ایران منبع مطمئن تامین کننده انرژی است.

این منبع آگاه خاطرنشان کرد: بحث مهمی که این روزها بین ایران و ترکیه مطرح می شود درخواست ترکیه در خصوص کاهش قیمت گاز صادراتی و در عوض افزایش حجم صادرات گاز به این کشور است که نیاز به مذاکرات بیشتر بین دو طرف است.

شکایت گازی ترکیه از ایران

چند ماه قبل شکایت گازی ترکیه از ایران تقدیم داوری بین‌المللی در لاهه شده است. بر این اساس ترک‌ها از یک سو مدعی کم فروشی ایران در گاز ارسالی به ترکیه شدند و از سوی دیگر می‌گویند قیمت گاز ایران گران است و خواستار کاهش 25 درصدی قیمت گاز صادراتی هستند.

اواخر سال 93 بود که دیوان داوری در مورد شکایت اول رای به نفع ایران داد و اعلام کرد ایران منبع مطمئن تامین کننده انرژی است اما هنوز بحث ها در خصوص قیمت گاز ایران ادامه دارد.

تانیر ییلدیز وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه گفته است که 99 درصد یقین دارد رای دادگاه به نفع ترکیه خواهد بود و آنکارا دو میلیارد دلار از ایران پس خواهد گرفت.

وی ادامه داد: اختلاف ترکیه با ایران بر سر قیمت گاز وارداتی که به دیوان بین‌المللی داوری کشیده شد، در ماه می نهایی خواهد شد.

اگرچه قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه به صورت رسمی اعلام نشده است. بر اساس گزارش‌های رسانه‌ها، این رقم به 490 دلار به ازای هر 1000 مترمکعب می رسد و ترکیه مدعی است که بیش از قیمت گاز صادراتی روسیه و آذربایجان است.

۱۹ فروردین ۱۳۹۴ ۱۱:۱۷
تعداد بازدید : ۵۱۵