جهش جدید در صادرات گاز/ تراز مبادله گازی ایران مثبت شد

جهش جدید در صادرات گاز/ تراز مبادله گازی ایران مثبت شد
مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به جهش در صادرات گاز کشور در سال گذشته، گفت: در سال 1393 صادرات گاز 2.5 میلیارد مترمکعب بیشتر از واردات بوده که این آمار حکایت از مثبت بودن تراز صادرات گاز ایران دارد.
به گزارش ایرنا، حمیدرضا عراقی اظهار داشت: در سال گذشته، حجم صادرات گاز نسبت به سال 1392 بیش از هشت درصد افزایش داشته است.

وی با بیان آنکه حجم صادرات در این مدت بیش از یک میلیارد مترمکعب نسبت به مدت مشابه سال ٩٢ رشد نشان داده، یادآور شد: در بازه زمانی یادشده، صادرات گاز 2.5 میلیارد مترمکعب بیشتر از واردات بوده که این آمار حکایت از مثبت بودن تراز صادرات گاز ایران دارد.

به گفته عراقی تا سه سال آینده همه خانوارهای کشور تحت پوشش گاز قرار می گیرند و در سالهای بعد، تمرکز شرکت ملی گاز ایران به توسعه صادرات و گازرسانی به صنایع معطوف می شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: در بخش صنعت نیز پتروشیمی ها و صنایع انرژی بری که قابلیت جذب دارند را به شبکه سراسری گاز متصل کرده و افزایش تولید گاز را به این بخش ها هدایت می کنیم.

در حال حاضر، ایران، به ترکیه و ارمنستان گاز صادر می کند و قرار است که در بهار سال جاری نیز صادرات گاز به عراق را آغاز کند.

ایران و ترکیه در هشتم اوت سال 1996 میلادی قراردادی 25 ساله در خصوص تجارت گاز منعقد کردند. واردات گاز ترکیه از ایران در 10 دسامبر سال 2011 میلادی شروع شده و از آن تاریخ تاکنون این کشور نزدیک به 66 میلیارد مترمکعب گاز از ایران وارد کرده است. 

پاکستان کشور دیگری است که تمایل خود را برای واردات گاز از ایران اعلام و قراردادی را نیز امضا کرده، اما تاکنون اقدامی برای احداث خط لوله انتقال گاز انجام نداده است.

همچنین ایران بخشی از گاز مورد نیاز خود را از ترکمنستان وارد می کند که البته با توجه به افزایش تولید گاز کشور و راه اندازی مخزن ذخیره سازی گاز در شوریجه، نیاز کشورمان به گاز ترکمنستان کاهش یافته است.
۱۹ فروردین ۱۳۹۴ ۱۱:۱۸
تعداد بازدید : ۸۵۵