افزایش شکاف قیمتی بین اتیلن و نفتا در بازار آسیا

افزایش شکاف قیمتی بین اتیلن و نفتا در بازار آسیا
فعالان بازار پیش بینی می کنند سیر صعودی قیمت اسپات اتیلن همچنان ادامه یابد.

به گزارش شانا، داده های منتشر شده توسط موسسه ChemOrbis نشان می دهد که شکاف قیمتی بین اتیلن و نفتا در بازار اسپات (تک محموله ای) آسیا به بالاترین سطح از ماه نوامبر سال ٢٠١٤ رسیده است.

قیمت اتیلن در بازار آسیا به دنبال کمبود عرضه این محصول طی هفته های اخیر افزایش یافت. این در حالیست که بهای نفتا در پی روند نزولی قیمت نفت خام، افت قابل ملاحظه ای داشته است. این اختلاف قیمتی بر مبنای CFR بازار اسپات شمال شرق آسیا، از ٤٠٠ دلار به ازای هر تن در اوایل ماه آوریل سال گذشته، به ٦٠٠ دلار برای هر تن رسید.

بر اساس گزارش روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی،افزایش تولید نفت خام در ایالات متحده با وجود کاهش تعداد سکوهای حفاری فعال این کشور طی ماه های اخیر، سبب ادامه یافتن روند نزولی بهای نفت در بازارهای جهانی شده است.

اگر چه کاهش سودآوری مشتقات اتیلنی سبب کاهش تمایل خریداران شده است؛ فروشندگان اتیلن نیز سعی دارند با کنترل میزان عرضه، روند رو به رشد قیمت این محصول را همچنان حفظ کنند.

در مقایسه با اوایل ماه مارس، بهای اسپات اتیلن در شمال شرق و جنوب شرق آسیا به ترتیب با ١١٥ و ٢٠٠ دلار افزایش به ازای هر تن همراه بوده است. از طرفی قیمت نفتا بر اساس CFR ژاپن به پایین تر از ٥٠٠ دلار برای هر تن رسید که ٦٠ دلار کاهش را نسبت به اوایل ماه نشان می دهد.

۱۹ فروردین ۱۳۹۴ ۱۵:۲۳
تعداد بازدید : ۵۸۵