بنادر سیریک و تیاب واگذار می‌شوند

بنادر سیریک و تیاب واگذار می‌شوند
مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان از آمادگی سازمان بنادر برای واگذاری بنادر سیریک و تیاب به بخش خصوصی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خلیج فارس، ابراهیم ایدنی در جریان بازدید از بنادر شرق استان، ضمن اشاره به نامگذاری سال 94 با عنوان" دولت و ملت، همدلی و همزبانی" خاطرنشان کرد: مشارکت دادن سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و واگذاری امور مربوط به راهبری و بهره‌برداری از بنادر به ساحل نشینان از جمله اولویت‌های سازمان بنادر برای خروج از تنگناهای اعتباری پروژه های بندرسازی است.

وی اضافه کرد: با چنین تدبیری، از یک طرف گره طرح‌های عمرانی راکد مانده باز خواهد شد و از طرف دیگر با جذب سرمایه‌های بخش خصوصی شاهد سرعت گرفتن شکوفایی بنادر ساخته شده در مناطق کمتر توسعه یافته و شکوفایی اقتصادی آنها خواهیم بود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در ادامه با همراهی جمعی از مسئولان شهرستان میناب از بندر تاریخی تیاب نیز بازدید کرد. در جریان این بازدید و دیدار با پیمانکار این پروژه، دستوراتی را به منظور سرعت بخشیدن روند اجرایی لایروبی خور تیاب برای احیای این بندرتاریخی، صادر کرد.

وی تأکید کرد: بندر تیاب در فاصله چندین کیلومتری رویشگاه جنگل‌های حفاظت شده دریایی حرا قرار دارد که بر همین اساس، تمامی مراحل مربوط به انجام عملیات اجرایی طرح توسعه و لایروبی خور آن باید با رعایت مقررات و ضوابط زیست محیطی انجام شود.

به گزارش ایسنا، بندر تاریخی تیاب مهمترین منطقه ساحلی شهرستان میناب است که گمرک آن طی دهه‌های اخیر از جمله فعال‌ترین گمرکات جنوب کشور بوده است. این بندر در گذشته یکی از بنادر مهم خطه جنوب ایران از لحاظ فعالیتهای وابسته به دریا محسوب می‌شده و همچنین فعال ترین مرز دریایی برای صادرات و واردات کالاها در منطقه شرق استان بوده است.

استفاده از ظرفیت‌های بندر تیاب طی دو سه دهه اخیر به دلیل بروز مشکلات ناوبری دچار موانعی شده بود. بر همین اساس، طرح تبدیل این بندر کوچک به یک بندر مدرن چندمنظوره سال 90 با تامین اعتبار از منابع داخلی سازمان بنادر در دستور کار اداره کل بنادرو دریانوردی هرمزگان قرار گرفت.

طی سه سال اخیر پس از اتمام مطالعات مربوط به توسعه این بندر، طرح لایروبی خور و حوضچه آن در دو فاز اجرایی کلید خورد، به گونه‌ای که فاز نخست این طرح، سال 91 با اعتباری بالغ بر 11 میلیارد ریال از محل اعتبارات داخلی سازمان بنادر، آغاز و با انجام عملیات لایروبی حوضچه و استحصال دریا به حجم 60 هزار مترمکعب به پایان رسید. فاز دوم طرح توسعه این بندر شامل 420 هزار متر مکعب لایروبی خور و حوضچه از اواخر سال 92 تاکنون در دست اجراست. با بهره برداری از این بندر، موتورلنج‌هایی با ظرفیت 300 تن و شناورهای مسافری و لندینگ کرافت با آبخور سه متر می‌توانند در این بندر تردد کنند.

۱۹ فروردین ۱۳۹۴ ۱۶:۲۱
تعداد بازدید : ۶۵۶