شرکت‌های انگلیسی قبل از لغو تحریم صندوق سرمایه‌گذاری در ایران تاسیس کردند

شرکت‌های انگلیسی قبل از لغو تحریم صندوق سرمایه‌گذاری در ایران تاسیس کردند
شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: شمار زیادی از شرکت های انگلیسی قبل از امضای توافق نهایی هسته ای ایران خواهان سرمایه گذاری در این کشور هستند و برخی هم اکنون صندوق های سرمایه گذاری برای آغاز کار در ایران تاسیس کردند.
 پس از اعلام بیانیه هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی، شرکت های انگلیسی آمادگی خود را برای سرمایه گذاری در بازارهای ایران اعلام کردند. این شرکت ها منتظر امضای توافق نهایی در ماه ژوئن آینده نماندند و صندوق های سرمایه گذاری برای آغاز کار در ایران تاسیس کردند.

موسی السرور خبرنگار این شبکه در لندن در گزارشی در این زمینه افزود: به محض اعلام بیانیه توافق هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی، شرکت های انگلیسی تحرکات خود را برای سرمایه گذاری در ایران آغاز کردند.

بنابراین گزارش، شرکت سرمایه گذاری چارلمان که دارای سرمایه دو میلیارد و پانصد میلیون دلار است تصمیم گرفت تا وارد سرمایه گذاری در ایران شود و منتظر نمانده است تا تحریم های اقتصادی ایران در پایان ماه ژوئن آینده لغو شود. این شرکت به دنبال تشکیل صندوق های سرمایه گذاری در بورس ایران است.

همچنین شرکت ترکوآز از دیگر شرکت های انگلیسی است که پیش بینی کرده است در هفته های آینده سرمایه گذاری بیش از هفتاد میلیون دلاری در ایران داشته باشد و این سرمایه گذاری با استفاده از سرمایه های مردم در کشورهای مختلف جهان است. این شرکت پیش بینی کرد میزان سرمایه گذاری این شرکت در ایران به بیش از دویست میلیون دلار در کوتاه مدت برسد. همچنین شرکت های انگلیسی دیگر به دنبال سرمایه گذاری در بخش های بانکی، تجاری، نفت و گاز ایران هستند.
پیش بینی می شود بخش نفت ایران در ماه سپتامبر با هجوم شرکت های انگلیسی روبرو شود به طوری که قرار است در این ماه کنفرانسی در لندن درباره سرمایه گذاری در بخش نفتی ایران برگزار شود. برگزاری این کنفرانس دو بار به تعویق افتاد تا تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران لغو شود. لغو این تحریم ها به شرکت های بین المللی نفتی اجازه می دهد فرصت بی سابقه ای برای آگاه شدن از شروط تجاری جدید ایران داشته باشند. مقامات ایرانی این شروط را بسیار وسوسه انگیز می دانند.
دومنیک بوکور مشاور شرکت چارلمان گفت: زمانی که بدانید اوضاع در مسیر لغو تحریم های ایران حرکت می کند بهتر است در ابتدا و قبل از سرازیر شدن سرمایه گذاری های خارجی دیگر در ایران سرمایه گذاری کنیم. هجوم این سرمایه ها ممکن است باعث افزایش بهای کالاهای مختلف شود. این سرمایه گذاری محدود به بورس نیست و می توان این سرمایه گذاری را در بخش مستغلات ایران داشت.
ایدی کرمن مشاور شرکت ترکوآز گفت: در حال حاضر فشارهایی علیه شرکت ها برای سرمایه گذاری نکردن در ایران وجود دارد ولی در نهایت زمانی که تحریم ها لغو شود شمار زیادی از شرکت ها برای سرمایه گذاری به ایران هجوم می آورند و این وضع بازار پول و تجارت است.
خبرنگار این شبکه افزود: تلاش برخی از شرکت های انگلیسی برای سرمایه گذاری در بازار ایران قبل از امضای توافق نهایی هسته ای، برخی از ناظران را بر این داشته است تا اقدام این شرکت ها را ماجراجویانه توصیف کنند. این ناظران بر این باورند فضای اقتصادی بی ثبات و نقدینگی کمی در ایران وجود دارد. اما این شرکت ها به به فرصت های بکر در اقتصاد هشتاد میلیون نفری ایران امید بسته اند. بورس متنوع ایران بیش از یکصد میلیارد دلار ارزش دارد و به این دلیل این شرکت ها دست به این ماجراجویی زده اند.

۲۱ فروردین ۱۳۹۴ ۲۰:۰۸
تسنیم |
تعداد بازدید : ۹۶۸