اوپک خود را با افزایش صادرات نفت ایران هماهنگ کند

اوپک خود را با افزایش صادرات نفت ایران هماهنگ کند
وزیر نفت ایران گفت: اوپک قادر خواهد بود بدون اینکه موجب کاهش قیمت شود، خود را برای تطبیق دادن با بازگشت ایران به بازارهای نفت، هماهنگ کند.
به گزارش خبرگزاری اوپکس به نقل از رویترز، بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران روز پنجشنبه در جریان سفر خود به پکن گفت، اوپک قادر خواهد بود بدون اینکه موجب کاهش قیمت شود، خود را برای تطبیق دادن با بازگشت ایران به بازارهای نفت، هماهنگ کند.
ایران که زمانی دومین صادر کننده بزرگ اوپک پس از عربستان بود، امیدوار است در صورت انعقاد توافق هسته ای با قدرت های جهانی و لغو تحریم ها، بتواند تنها در عرض 2 ماه یک میلیون بشکه در روز صادرات خود را افزایش دهد.
زنگنه افزود، اما با توجه به اینکه بازارهای نفت همچنان با فزونی عرضه مواجه اند، اعضای اوپک باید قبل از نشست بعدی سازمان در ماه ژوئن، در مورد سطح تولید اعضا بحث کنند.
وزیر نفت ایران در ادامه گفت: «به نظر می رسد که (استراتژی اوپک مبنی بر عدم کاهش تولید) خوب کار نکرده، زیرا قیمت ها در حال پایین آمدن هستند... ما شاهد وضعیت های پایدار در بازار نبوده ایم.»
قیمت شاخص های نفتی نسبت به ژوئن سال گذشته بیش از 50 درصد کاهش یافته که بخشی از آن ناشی از خودداری اوپک به رهبری عربستان از کاهش تولید بوده است.
سفر زنگنه به پکن تنها یک هفته پس از آن صورت می گیرد که تهران و قدرت های جهانی به چهارچوبی کلی برای انعقاد توافق هسته ای دست یافتند. این سفر که اولین سفر زنگنه به پکن از زمان انتساب وی به عنوان وزیر نفت دولت حسن روحانی است، به منظور گفت و گو در خصوص فروش نفت ایران به چین و سرمایه گذاری های چین در این کشور انجام گرفته است.
احتمال افزایش فروش نفت به چین، بزرگترین مشتری نفت ایران و اصلی ترین شریک تجاری این کشور، در صورت لغو تحریم ها دور از انتظار نیست. ایران همچنین امیدوار است تا اختلافات با شرکت های چینی بر سر پروژه های نفت گاز را حل و فصل کند تا تولید نفت ایران بتواند به سرعت افزایش یابد.
صادرات نفت ایران از 2.5 میلیون بشکه در زمان قبل از تحریم های سال 2012، کمتر از نصف شده و به حدود 1.1 میلیون بشکه در روز رسیده است. کاهش درآمدهای نفتی، سرمایه گذاری در پروژه های توسعه ای جدید و خرید تجهیزات و خدمات مورد نیاز برای بالا نگه داشتن تولید را برای ایران دشوار ساخته است.
۲۱ فروردین ۱۳۹۴ ۲۰:۲۱
تسنیم |
تعداد بازدید : ۵۵۵