کاهش احتمال توافق هسته‌ای قیمت نفت را افزایش داد

کاهش احتمال توافق هسته‌ای قیمت نفت را افزایش داد
تحت تاثیر کاهش احتمال دستیابی به توافق بر سر برنامه هسته ای ایران قیمت نفت در روز گذشته ۱.۳ دلار افزایش یافت و هر بشکه نفت برنت در برابر ۵۷ دلار و ۸۷ سنت معامله شد.
کاهش احتمال دستیابی به توافق بر سر برنامه هسته ای ایران که می تواند موجب بازگشت نفت ایران به بازار شود، موجب شد که قیمت نفت روز جمعه افزایش یابد.
آمارهای قوی از محصولات پالایشگاهی آمریکا و آمارهای حاکی از کاهش تعداد سکوهای حفاری نفت در آمریکا تاثیری منفی بر قیمت نفت داشت.
بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت در پایان معاملات روز جمعه با یک دلار و 30 سنت افزایش به 57 دلار و 87 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا نیز با 85 سنت افزایش به 51 دلار و 64 سنت رسید.
قیمت نفت برنت پس از کاهش در هفته گذشته، این هفته را با 5.3 درصد رشد به پایان برد. قیمت نفت خام آمریکا نیز برای چهارمین هفته متوالی 5 درصد رشد داست.
هری تچیلینگوئیریان، تحلیلگر بازار نفت در این باره گفت: «توافق اخیر با ایران آنگونه که بسیاری نگران بودند، راه بازگشت قابل توجه نفت ایران به بازار جهانی نفت را باز نمی کند.»
خبرهای مربوط به نفت فروخته نشده نیجریه، بزرگترین جهش حجم ذخایر نفت خام آمریکا از سال 2001 تاکنون و تولید بی سابقه نفت عربستان در ماه مارس، این هفته موجب تضعیف در قیمت شدند.
قیمت نفت برنت از 115 دلار در ماه ژوئن سال گذشته بیش از 50 درصد کاهش یافته که تصمیم ماه نوامبر اوپک برای عدم کاهش تولید نیز در آن دخیل بوده است.
قیمت نفت این هفته از پیش بینی تقویت تقاضا پس از انتشار آمارهای اقتصادی مثبت آمریکا و آلمان تاثیر مثبت پذیرفت.
بیکر هاگز اعلام کرد که تعداد سکوهای حفاری نفت در آمریکا این هفته با 42 مورد کاهش به 760 مورد رسیده که این خبر نیز به افزایش قیمت نفت کمک کرد. تولید کنندگان نفت به کاهش شدید قیمت ها در طی 6 ماه اخیر واکنش نشان داده و نزدیک به 800 سکوی حفاری یعنی 50 درصد سکوها را تعطیل کرده اند.
۲۲ فروردین ۱۳۹۴ ۲۱:۱۲
تسنیم |
تعداد بازدید : ۵۷۲