طلسم ۲۷ ساله طرح اساسنامه شرکت ملی نفت این هفته در مجلس می‌ شکند؟

طلسم ۲۷ ساله طرح اساسنامه شرکت ملی نفت این هفته در مجلس می‌ شکند؟
پس از دو بار عدم تحقق برنامه ارائه گزارش طرح اساسنامه شرکت ملی نفت ایران، بار دیگر ارائه این گزارش در برنامه صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است، در حالی که ۲۷ سال از مهلت قانونی ارائه این طرح می گذرد.
بیست و دوم اردیبهشت ماه سال گذشته طرحی با امضای 44 نماینده مجلس به عنوان طرح اساسنامه شرکت ملی نفت ایران در صحن علنی قوه مقننه کشور اعلام وصول شد. پس از آن مقرر شد تا این طرح در کمیسیون انرژی به عنوان کمیسیون اصلی و در 14 کمیسیون به عنوان کمیسیون های فرعی بررسی شود و پس از بررسی و ارائه تمامی نتایج به کمیسیون انرژی، این کمیسیون گزارش خود را در صحن علنی مجلس قرائت کند. پس از حدود 10 ماه بررسی، مقرر شده بود تا در هفته پایانی سال 93 این گزارش در صحن علنی مجلس قرائت شود اما به دلیل ترافیک کاری هفته آخر، این مهم به نخستین هفته کاری پس از تعطیلات نوروز 94 موکول شد.

پس از آن، در هفته گذشته که نخستین هفته کاری مجلس شورای اسلامی در سال 94 بود، قرائت گزارش کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح اساسنامه شرکت ملی نفت ایران در برنامه هفتگی صحن علنی مجلس قرار داشت اما باز هم این برنامه اجرایی نشد.

در مقدمه توجیهی این طرح آمده است «به موجب تبصره ماده 4 قانون نفت مصوب سال 1366 وزارت نفت مکلف شده بود اساسنامه های شرکت های نفت، گاز و پتروشیمی را ظرف یک سال پس از تاریخ تصویب قانون مذکور، جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم نماید. متأسفانه تاکنون و با گذشت بیش از بیست و شش سال از تصویب قانون مذکور این تکلیف قانونی کماکان انجام نشده است.»

برای بار دیگر، ارائه گزارش کمیسیون انرژی در خصوص طرح اسانامه شرکت ملی نفت ایران در برنامه این هفته صحن مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است، باید دید آیا پس از 27 سال این طرح مغفول مانده، این هفته به صحن می رسد؟

۲۲ فروردین ۱۳۹۴ ۲۱:۱۵
تسنیم |
تعداد بازدید : ۴۹۶