ساخت بیش از ٩٠ درصد اقلام اختصاصی شرکت ملی پخش در کشور

ساخت بیش از ٩٠ درصد اقلام اختصاصی شرکت ملی پخش در کشور
ساخت و تامین بیش از ٩٠ درصد اقلام و تجهیزات اختصاصی مورد نیاز شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در کشور انجام می شود.

رئیس اداره بررسی منابع و ساخت داخل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به شکل گیری این واحد از دهه ٧٠ و گسترش مطلوب فعالیتهای آن، به خبرنگار شانا، گفت: تداوم فعالیت در این بخش هم اکنون به سطحی رسیده است که عمده تجهیزات و اقلام مورد نیاز صنعت پخش فرآورده های نفتی بوسیله سازندگان داخلی ساخته می شود.

مرتضی مختاری، با بیان کاربرد اختصاصی برخی اقلام و تجهیزات در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی،اظهار کرد: وظیفه ذاتی این اداره، خرید کالاها، قطعات و تجهیزات اختصاصی مورد نیاز است و این مهم به شکلهای مختلف انجام می شود.

به گفته وی خرید در داخل، سفارش ساخت به سازندگان داخلی و یا تامین بوسیله واردکنندگان،همچنین خرید خارجی (به طور مستقیم) شیوه های چهارگانه تامین اقلام مورد نیاز در صنعت پخش فرآورده های نفتی است که بیش از ٩٠ درصد آنها با استفاده از سه مورد نخست و بقیه نیز از خارج تامین می شود.

مختاری با اشاره به شکل گیری این اداره در سه واحد بررسی منابع، بررسی فنی و واحد ساخت داخل عنوان کرد: در واحد بررسی منابع، صنعتگران، تولید کنندگان و افرادی که در ساخت تجهیزات و قطعات توانا هستند شناسایی می شوند، در واحد بررسی فنی نیز کالاهایی که بنا به خریداری آنهاست از نظر فنی مورد ارزیابی فنی قرار گرفته و در صورت تائید، مجوز خرید آنها صادر می شود.

مختاری درباره وظایف و مسئولیتهای واحد ساخت داخل ادامه داد: مهمترین وظیفه این بخش هماهنگی با اداره پژوهش و توسعه شرکت ملی پخش است که بررسی و تحقیقات مور نیاز درخصوص کالاهایی که تاکنون در داخل کشور تولید نشده اند در این واحد انجام می گیرد.

به گفته رئیس اداره بررسی منابع و ساخت داخل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، طیف قطعات و کالاهای ساخت داخل شرکت ملی پخش آنقدر گسترده است که موارد ساده ای مانند تامین پوشاک کارکنان تا صنعتی ترین تجهیزات و تاسیسات صنعتی و اداری مثل بازوهای بادگیری و الکتروپمپهای انبارها، ژنراتورها، لوازم آزمایشگاهی، ماشینهای آتش نشانی را شامل می شود.

وی با تاکید بر این فعالیتهای این اداره بر مبنای تولید کالاها، قطعات و تجهیزات داخلی با کیفیت قطعی و مورد تایید، برنامه ریزی شده است، افزود: در همه مراحل ساخت کالاها، کیفیت تولید و ساخت به وسیله کارشناسان شرکت ملی پخش، همچنین برخی شرکتهای مشاور و ثالث مورد ارزیابی و تایید قرار     می گیرند.

مختاری همچنین بر تفاوت قیمت قابل توجه محصولات ساخت داخل با نمونه های خارجی آنها تاکید و تصریح کرد: بومی سازی عمده کالاها و اقلام مورد نیاز صنعت پخش فرآورده های نفتی به اقلام اختصاصی که صرفا در این بخش از صنعت نفت کاربرد دارند، موجب شده است تا از هدر رفت قابل ملاحظه منابع و سرمایه های کشور کاسته شود.

رئیس اداره بررسی منابع و ساخت داخل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، تحقق ساخت ١٠٠ درصد کالاها و تجهیزات مورد نیاز این شرکت در داخل کشور و بی نیازی از کشورهای دیگر در تامین محصولات را از اهداف مهم این شرکت برشمرد.

۲۳ فروردین ۱۳۹۴ ۱۲:۰۳
تعداد بازدید : ۵۰۰