بازگشت مشتریان نفتی زمان‌بر است

بازگشت مشتریان نفتی زمان‌بر است
نماینده سابق ایران در اوپک با اشاره به این که پس از لغو تحریم‌ها، بازگشت مشتریان نفتی ایران زمان‌بر است گفت: بازار اروپا می تواند حدود 500 الی 600 هزار بشکه نفت ما را جذب کند.

محمدعلی خطیبی طباطبایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در پاسخ به این که آیا ایران برای افزایش صادرات با مشکل مشتری روبه رو نخواهد شد، گفت: مشتریان یکباره باز نمی گردند و افزایش صادرات یک روزه محقق نخواهد شد.

نماینده سابق ایران در اوپک ادامه داد: برخی مشتریان سابق ایران که با اعمال تحریم، خرید از ایران را متوقف کردند اکنون دارای قرارداد سالیانه خرید نفت هستند و نمی توانند به محض رفع تحریم ها مجددا مشتری ایران شوند، بنابراین بازگشت مشتریان زمان‌بر است و احتمالا ابتدا خرید به صورت تک محموله خواهد بود تا در سر رسید سال مالی بتوانند با ایران قرارداد سالیانه منعقد کنند.

وی با اشاره به این که بازگشت ما به بازار به صورت تدریجی خواهد بود، تصریح کرد: به طور قطع ایران مشتریان خود را خواهد داشت، زیرا رضایتمندی از نفت ایران وجود دارد.

به گزارش ایسنا، در پی تفاهم صورت گرفته بین ایران و 1+5 کلیه تحریم های اعمال شده علیه ایران از 11 تیرماه به بعد و با اجرای تعهدات توافق هسته‌ای برطرف می‌شود، از جمله این تحریم ها تحریم نفتی است که با برطرف شدن آن میزان صادرات نفت افزایش خواهد یافت.

بر این اساس ایران تا پیش از اعمال تحریم ها به طور متوسط روزانه ۲ تا ۲.۲ میلیون بشکه نفت خام به بازارهای جهانی صادر می کرد اما در پی اعمال تحریم ها میزان صادرات نفت ایران حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته و در نتیجه از درآمدهای نفتی کشور به شدت کاسته شد.

بیژن زنگنه،وزیر نفت با تاکید بر این که ایران طی چند ماه قابلیت افزایش یک میلیون بشکه‌ای صادرات نفت را خواهد داشت، گفته که بازارهای نفت متعدد است و اگر تحریم ها برداشته شود به هر جا که مصحلت باشد نفت صادر می‌کنیم ضمن اینکه در حوزه بازاریابی توانمند هستیم و نفت روی دست ما نمی ماند.

۲۳ فروردین ۱۳۹۴ ۱۲:۴۴
تعداد بازدید : ۵۷۶