گاز ایران پس از عراق به کویت می رود

گاز ایران پس از عراق به کویت می رود
با بهره برداری از خط لوله صادرات گاز ایران به عراق، زمینه صادرات گاز به کویت فراهم می شود.
به گزارش ایرنا، اگرچه مذاکرات اولیه برای صادرات گاز ایران به کویت هنوز نهایی نشده، اما بهره برداری از خط لوله صادرات گاز ایران به عراق می تواند، بسترهای فیزیکی لازم برای صادرات گاز به کویت را فراهم کند.

حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در این خصوص می گوید: استعداد صادرات گاز از طریق عراق به کویت وجود دارد و این برنامه با امضای قراردادی عملیاتی می شود.

وی افزود: امکان صادرات گاز به کویت از طریق عراق وجود دارد و در صورت امضای قرارداد، گاز ایران به کویت می رود.

عراقی در خصوص صادرات گاز به عراق نیز اظهار داشت: با تمهیداتی که در سال گذشته اتخاذ شد، صادرات گاز به عراق در پایان اردیبهشت آغاز می شود و این آمادگی از طرف ایران وجود دارد.

به گفته وی، صادرات گاز به بصره نیز مراحل پایانی امضای قرارداد را طی می کند و برای ساخت خطوط انتقال گاز از اهواز به بصره، یک سال و نیم زمان نیاز است.

معاون وزیر نفت با بیان آنکه پیمانکار این پروژه بصورت سرمایه گذار انتخاب شده است، تاکید کرد: ما معتقدیم قولی که به مردم و کشورهای دیگر می دهیم باید عملی کنیم تا اعتماد به دست آوریم و در مورد بغداد این آمادگی را داریم و اعتماد را جلب کرده ایم.

با توجه به کمبود منابع گازی مستقل در کشورهای عرب منطقه و افزایش نیاز آنها به این منبع انرژی، تقاضاهای جدیدی در این کشورها برای واردات گاز از ایران در حال شکل گیری است.

حوزه خلیج فارس درحدود 730 میلیارد بشکه ذخیره اثبات شده نفت و بیش از 70 تریلیون مترمکعب ذخیره گازطبیعی را در خود جای داده است.

اما با وجود برخورداری اغلب کشورهای منطقه از میادین عظیم نفتی، این کشورها فاقد منابع مستقل گازی هستند و اغلب منابع گازی به صورت گاز همراه با نفت است.

در میان کشورهای منطقه، تنها ایران و قطر از ذخایر مستقل گازی قابل توجه برخوردار هستند و براین اساس می توانند، آن را به سایر کشورها صادر کنند.

با توجه به اختصاص گاز میدان گنبد شمالی قطر به تاسیسات ان.ال.جی در عمل، این کشور گازی برای صادرات از طریق خط لوله ندارد و بدین ترتیب ایران، تنها کشوری است که می تواند از طریق خط لوله گاز مورد نیاز کشورهای منطقه برای مصرف در بخش خانگی، صنایع و آب شیرین کن ها تامین کند.

براین اساس، مسوولان وزارت، توجهی ویژه به تامین نیازهای گازی کشورهای منطقه داشته و حتی مذاکراتی را نیز انجام داده اند.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران در این خصوص می گوید: با بررسی های انجام شده، هم اکنون اولویت نخست صادراتی گاز ایران به دلایل مختلف و قابل قبول، بازارهای موجود در حوزه خلیج فارس است.

وی با بیان آنکه با بررسی های انجام شده هم اکنون اولویت نخست صادراتی گاز ایران بنابه دلایل مختلف و قابل قبول، بازارهای موجود در حوزه خلیج فارس است، افزود: بازارهای کشورهای حوزه خلیج پارس مانند عمان، کویت، امارات، عربستان، بحرین و عراق از نظر فاصله مکانی به ایران نزدیک است و با احداث حداکثر خط لوله ای به طول 200 کیلومتر می توان به بازار این کشورها دسترسی پیدا کرد و در زمان کمتری گاز را به این مناطق رساند، ضمن اینکه در سالهای اخیر این کشورها به این اعتقاد رسیده اند که منبع پایدار دیگری در زمینه واردات گاز به جز گاز ایران ندارند.

علیرضا کاملی ایران، قطر و عمان را جز کشورهای دارنده گاز در منطقه معرفی کرد و افزود: از میان این کشورها، عمان هم اکنون با داشتن تاسیسات ال.ان.جی با 20 درصد کاهش ظرفیت در حال فعالیت است. تولید گاز قطر تنها تاسیسات ال.ان.جی آن را کفایت می کند (این تاسیسات سالانه حدود 77 میلیون تن ال.ان جی تولید می کند) و امکان ظرفیت صادرات دیگری ندارد.

وی گفت: هرچند کشورهایی مانند عراق، عربستان، کویت و امارات دارای منابع گازی هستند اما این منابع بطور عمده گاز همراه با نفت است و آنها ذخایر مستقل گازی ندارند. این در حالی است که تولید این گازها نخست بر میزان تولید نفت مبتنی است؛ دوم بیشتر برای تزریق گاز به مخازن استفاده می شود لذا دیگر نمی تواند به عنوان منبع مطمئن عرضه گاز لحاظ شود.

در حال حاضر، ایران، صرفا به ترکیه گاز صادر می کند و قرار است که از ماه آینده نیز صادرات گاز به عراق را آغاز کند.
۲۳ فروردین ۱۳۹۴ ۱۴:۰۸
تعداد بازدید : ۶۷۳