اصلاح فرآیند مصرف انرژی یک ضرورت اساسی برای صنایع معدنی است

اصلاح فرآیند مصرف انرژی یک ضرورت اساسی برای صنایع معدنی است
مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت ،معدن و تجارت معتقد است: اصلاح فرآیند مصرف انرژی به عنوان یک ضرورت اساسی در صنایع معدنی محسوب می شود که این مهم با نصب تجهیزات و اعطای تسهیلات لازم تحقق می یابد.
گزارش ایرنا به نقل از شبکه اطلاع رسانی وزارتخانه یادشده حاکی است، سیدمحمد فاطمیان لزوم بهینه سازی مصرف سوخت و انرژی در واحدهای صنایع معدنی را مورد تاکید قرار داد.

به گفته وی، اکنون صادرات صنایع معدنی در وضعیت مناسبی قرار ندارد و باید بیش از این با درخواست از بخش خصوصی نسبت به ارتقای فعالیت در این بخش اقدام شود.

فاطمیان افزود: فروش محصولات صنایع معدنی نباید متکی به بازارهای داخلی باشد، بلکه توجه اساسی به کسب بازارهای هدف و افزایش تعداد آنها شاید با حضور موثر در نمایشگاههای ملی و منطقه ای به ویژه در کشورهای هدف صادراتی در صنایع معدنی محقق شود.

وی گفت: طی سال 93 تولید محصولات صنایع معدنی نسبت به 1392 افزایش داشت و رشد 7.4 درصدی فولاد خام ، 2.3 درصدی تولیدات فولادی، 24.2 درصدی کاشی و سرامیک، 2.2 درصدی شیشه جام و 8.5 درصدی کنسانتره زغالسنگ از جمله آنها محسوب می شود.

فاطمیان آمار تولیدات سال گذشته برای فولاد خام 16 میلیون و 571 هزار تن، تولیدات فولادی 16 میلیون و 949 هزار تن، کاشی و سرامیک 410 میلیون مترمربع، شیشه جام یک میلیون و 221 هزار تن و کنسانتره زغالسنگ را یک میلیون تن اعلام کرد. 

وی با بیان آنکه تولید صنایع معدنی کشور با مازاد مصرف داخلی مواجه است، گفت: مهمترین راهکار برای این موضوع دستیابی به بازارهای خارج ازکشور و تولید بازارمحور است.

به گفته فاطمیان، توسعه پایدار بخش صنایع معدنی با رعایت اصول صنایع سبز و اصل پایداری باید انجام شود، بنابراین با توجه به اینکه مواد اولیه مورد نیاز صنایع معدنی درکشور وجود دارد، باید پیوستگی زنجیره ارزش افزوده در آن به خوبی حفظ شود.

وی خواستار تجهیز صنایع معدنی کشور به فناوریهای روز دنیا شد و افزود: توسعه اکتشافات معدنی، تامین منابع مالی مورد نیاز آنها و پیش روی به سمت عمق بیشتر برای دستیابی به ذخایر معدنی با عیار بالا و مناسب موضوع کلیدی و راهبردی در صنایع معدنی محسوب می شود.

فاطمیان ایجاد زیرساختهای لازم از جمله تسهیل در حمل و نقل و جابه جایی محصولات تولیدی صنایع معدنی همچنین بهره گیری از دانش فنی و فناوری روز دنیا ، در کنار بهره گیری از نیروهای متخصص بومی در اکثر صنایع کشور، بخصوص صنایع معدنی را موجب پیشرفت در این بخش دانست.

میزان صادرات سیمان و کلینکر ایران در سال گذشته به بیش از 18.9 میلیون تن رسید و این رقم نسبت به سال 92 افزایش نشان می دهد، درعین حال بیش از دو میلیون تن فولاد کشورمان در سال گذشته صادر شد.

میزان صادرات غیرنفتی کشور در سال گذشته 50 میلیارد دلار اعلام شد، درحالی که این رقم در 11 ماهه پارسال 46 میلیارد و 300 میلیون دلار ثبت شده بود که در مقایسه با 11 ماهه 92 رشد 22 درصدی داشت.

علاوه براین طی 11 ماهه 93 واردات کشور 48 میلیارد و 200 میلیون دلار اعلام شده بود که نسبت به مدت مشابه در سال 92 رشد 12 درصدی را دارا بود.
۲۳ فروردین ۱۳۹۴ ۱۴:۱۰
تعداد بازدید : ۵۷۰