دلایل عدم خرید پالایشگاه در اروپا توسط بخش خصوصی ایران

دلایل عدم خرید پالایشگاه در اروپا توسط بخش خصوصی ایران
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، گاز و پتروشیمی با اعلام اینکه بخش خصوصی ایران هیچ پالایشگاه نفتی در خارج از کشور ندارد، دلایل عدم خرید پالایشگاه در اروپا توسط بخش خصوصی را تشریح کرد.

حسن خسروجردی درباره اینکه آیا خرید دو پالایشگاه در اروپا - فرانسه و سوئیس- توسط بخش خصوصی ایران صورت گرفت گفت: هم اکنون بخش خصوصی یک شخصیت حقوقی مستقل محسوب می‌شود و برای خرید پالایشگاه در خارج از کشور محدودیتی ندارد.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به تحریم نفت ایران توسط اتحادیه اروپا گفت: در صورت خرید پالایشگاه، بخش خصوصی نمی‌تواند نفت خام خود را از نفت ایران تأمین کند.

وی ادامه داد: البته خرید پالایشگاه زمانی که نفت خام 100 دلاری بود توجیه اقتصادی نداشت؛ چرا که پالایشگاه‌هایی که در اروپا برای فروش گذاشته شده بود به دلیل گران بودن نفت خام سودده نیستند. البته اکنون قیمت نفت خام پایین آمده است و این مشکل برطرف شده است.

خسروجردی افزود: پایین بودن تکنولوژی نیز یکی از معایب خرید پالایشگاه‌های مورد نظر است؛ این واحدها علاوه بر اینکه ظرفیت تولید پائینی دارند، حجم تولید فرآورده‌های سنگین آن زیاد است.

وی با یادآوری اینکه اگر پالایشگاه‌های در حال فروش سودده بودند، واگذار نمی‌شدند گفت: در واقع در صورت خرید این پالایشگا‌ه‌ها باید هزینه‌ زیادی صرف ارتقاء تکنولوژی این واحدها شود. در غیر این صورت به دلیل نداشتن استانداردهای اتحادیه اروپا،‌ مجوز عرضه فرآورده نفتی در آن کشور داده نخواهد شد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، گاز و پتروشیمی با اعلام اینکه بخش خصوصی در خارج از کشور صاحب پالایشگاه نیست گفت: البته در برخی از پالایشگاه‌ها برای استفاده از مخازن آنها شریک هستند.

خسروجردی با بیان اینکه در حال حاضر تنها امکان حضور در پالایشگاه اندونزی برای بخش خصوصی کشور فراهم است توضیح داد: این پالایشگاه با ظرفیت 150 هزار بشکه با تکنولوژی روز و سرمایه‌گذاری ایران، چین و اندونزی ساخته خواهد شد.

۲۳ فروردین ۱۳۹۴ ۱۶:۴۸
تسنیم |
تعداد بازدید : ۴۷۸