عرضه اوراق سلف فرآورده‌های نفتی بعد از ۷ ماه تأخیر

عرضه اوراق سلف فرآورده‌های نفتی بعد از ۷ ماه تأخیر
وعده وزیر نفت مبنی بر عرضه اوراق سلف فرآورده نفتی در بورس انرژی بعد از هفت ماه تأخیر اجرایی می‌شود.
بیژن نامدار زنگنه پیش از این از پیش فروش 100 میلیون دلار فرآورده نفتی در شهریور سال 1393 خبر داده و گفته بود: از طریق این درآمد می‌توانیم توسعه فازهای پارس جنوبی را سرعت ببخشیم. اما این وعده وزیر نفت در هفت ماه گذشته محقق نشد.

البته مدیر عامل بورس انرژی ایران اعلام کرده است که "به زودی و برای اولین بار ، نخستین مرحله از اوراق سلف موازی استاندارد نفت کوره شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی عرضه می‌شود.

به گفته سید علی حسینی دارایی پایه اوراق نفت کوره 380 سانتی استوک است و هدف ازعرضه آن تأمین مالی طرح‌های توسعه‌ای شرکت ملی نفت ایران است.

حجم هر قرارداد از این اوراق معادل یک تن نفت کوره بوده و عرضه به صورت ریالی انجام خواهد شد. انتشار این اوراق با مجوز صادره توسط سازمان بورس و اوراق بهادار و بر اساس درخواست شرکت ملی نفت ایران صورت می‌گیرد.متعهد پذیره نویسی این اوراق شرکت تأمین سرمایه امین و کارگزار عرضه کننده کارگزاری خبرگان سهام است.

این اوراق قابلیت اعمال اختیار فروش و خرید تبعی را به ترتیب برای سرمایه گذاران و شرکت ملی نفت ایران طبق شرائط قرارداد داراست و همچنین از قابلیت معامله ثانویه در بورس انرژی ایران برخوردار است.

همچنی معاون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی شرکت ملی نفت ایران از مراحل نهایی مذاکره برای عرضه نفت کوره در بورس انرژی خبر داده است.

علی کاردر با اشاره به گفتگوهایی که با مدیر اموربین الملل شرکت ملی نفت ایران و سازمان بورس در باره بورس انرژی و برنامه ریزی صورت گرفته در باره محصولات قابل عرضه در آن، گفت: قرار است نفت کوره را در بورس انرژی عرضه کنیم و در مرحله مذاکره هستیم و امیدواریم تا پایان فروردین ماه این موضوع را با بورس نهایی کنیم.

۲۳ فروردین ۱۳۹۴ ۲۱:۱۵
تعداد بازدید : ۶۰۲