حضور گسترده شرکت های ایرانی در بازارهای جهانی پس از رفع تحریم ها/پیشتازی در صنعت نفت خاورمیانه

حضور گسترده شرکت های ایرانی در بازارهای جهانی پس از رفع تحریم ها/پیشتازی در صنعت نفت خاورمیانه
یک مقام ارشد وزارت نفت با بیان اینکه ایران در ساخت تجهیزات صنعت نفت در منطقه خاورمیانه پیشتار است، گفت: رفع تحریم ها به سود سازندگان داخلی بوده و زمینه ای را فراهم می کند تا شرکت های ایرانی در بازارهای جهانی حضور پررنگی پیدا کنند.
معاون مدیرکل سامانه تامین کالا و حمایت از ساخت داخل وزارت نفت در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، در خصوص وضعیت ساخت داخل، پس از ورود رفع تحریم ها و ورود شرکت های خارجی به کشور، اظهار داشت: می توان از فرصت ناشی از رفع تحریم ها به خوبی استفاده و دانش فنی، فناوری و لایسنس اقلام و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت را وارد کشور کرد.

غلامرضا معینی افزود: همچنین می توان از فرصت رفع تحریم ها برای اخذ گواهینامه های کیفیت برای کالاهای تولید شده در داخل کشور استفاده کرد.

معینی با بیان اینکه سازندگان ایرانی در سال های اخیر توانسته اند، توان خود را ارتقا داده و تجهیزات زیادی را تولید کنند، گفت: با دریافت لایسنس و گواهینامه های معتبر بین المللی می توان به راحتی در بازارهای بین المللی وارد شد.

وی تصریح کرد: رفع تحریم ها به سود سازندگان داخلی بوده و زمینه ای را فراهم می کند تا شرکت های ایرانی در بازارهای جهانی حضور پیدا کنند.

معاون مدیرکل سامانه تامین کالا و حمایت از ساخت داخل وزارت نفت با بیان اینکه اغلب کشورهای منطقه مصرف کننده تجهیزات صنعت نفت هستند، گفت: ایران در ساخت تجهیزات صنعت نفت پیشتار بوده و توانمندترین کشور منطقه در ساخت کالاها و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت به شمار می رود.

این مقام صنعت نفت با بیان آنکه حمایت از سازندگان داخلی، در راستای دفاع از منافع ملی کشور به شمار می رود، اظهار داشت: از ابزارهایی مانند نرخ تعرفه و ضریب ترجیحی می توان برای حمایت از ساخت داخل و رفع نگرانی شرکت های ایرانی استفاده کرد.

معینی اضافه کرد: سامانه خرید الکترونیکی کالا، بستر مناسبی برای نظارت بر خرید کالاهای صنعت نفت به شمار می رود به طوری که می توان از طریق آن کالاهای داخلی را شناسایی کرده و مانع از واردات کالاهای خارجی دارای مشابه داخلی شد.

وی افزود: پس از ارتقای صنعت ساخت داخل باید با اعمال تعرفه، نگرانی سازندگان داخلی از ورود کالاهای خارجی را رفع کنیم.

معاون مدیرکل سامانه تامین کالا و حمایت از ساخت داخل وزارت نفت، ادامه داد: در قانون مناقصات نیز بر ترجیج سازندگان داخلی در مناقصات بین المللی تاکید شده، اما راهکاری برای اعمال آن در نظر گرفته نشده است.

وی خاطرنشان کرد: لازم است که مجلس با تصویب تبصره ای، راهکارهایی برای اعمال ضریب ترجیحی به نفع کالاهای ایرانی در نظر بگیرد.

معاون مدیرکل سامانه تامین کالا و حمایت از ساخت داخل وزارت نفت گفت: پیش از این، به وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد داده بودیم که برای گروه های مختلف کالایی ضریب ترجیحی در نظر بگیرد.

معینی اضافه کرد: اعمال ضریب ترجیحی باعث می شود که حدود 15 یا 20 درصد اختلاف قیمت بین سازنده داخلی و خارجی وجود داشته باشد که اجرای آن، برنده شدن سازنده داخلی را تضمین کند.
۲۴ فروردین ۱۳۹۴ ۰۹:۵۹
تعداد بازدید : ۵۳۹