دو سکوی فاز 14 پارس جنوبی جایگزین موقت سکوهای اقماری فازهای 17 و 18 شد

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: با هدف افزایش تولید گاز پارس جنوبی در سال جاری دو سکوی فاز ١٤ به طور موقت جایگزین سکوهای اقماری فازهای ١٧ و ١٨ میدان مشترک گازی پارس جنوبی می شود.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، علی اکبر شعبانپور روز دوشنبه درباره وضع کنونی توسعه فاز ١٤ پارس جنوبی فزود: این فاز کمترین پیشرفت اجرایی را دارد و اکنون در اولویت اجرایی توسعه شرکت نفت و گاز پارس نیست.

وی با اشاره به توسعه مناسب پالایشگاه فاز ١٧ و ١٨ میدان گازی پارس جنوبی و ظرفیت خالی این پالایشگاه بیان کرد: قرار است از دو سکوی اقماری فاز ١٤ پارس جنوبی برای تکمیل طرح فازهای ١٧ و ١٨ استفاده شود.

شعبانپور اظهار کرد: همچنین اولویت بندی اجرای طرح ها امسال نیز براساس برنامه تامین منابع انجام شده و بر این اساس بهره برداری نهایی از پالایشگاه فاز ١٥ و ١٦ پارس جنوبی یکی از اولویت های اصلی شرکت نفت و گاز پارس در نیمه نخست امسال است.

بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته ساخت و نصب دو سکوی اقماری فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی باید تا نیمه نخست سال ٩٤ به پایان برسد.

اکنون اسکلت سکوهای اقماری فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی در شرکت صدرا ساخته و عمده سفارش های کالای این پروژه نیز انجام شده است؛ ضمن آن که عملیات حفاری در دو سکوی اقماری فازهای ١٧ و ١٨ میدان گازی پارس جنوبی نیز با فعالیت دو دستگاه دکل هم اکنون در دست اجرا است.

توسعه فازهای ١٧ و ١٨ میدان گازی پارس جنوبی به منظور تولید روزانه ٥٠ میلیون متر مکعب گاز طبیعی ، ٨٠ هزار بشکه میعانات گازی و ٤٠٠ تن گوگرد و تولید سالیانه یک میلیون تن اتان و 1.05 میلیون تن گاز مایع انجام می شود.

مراحل توسعه ٢ بخش خشکی و دریایی این پروژه از جانب کنسرسیومی از شرکت های ایرانی در حال اجرا است. پیمانکاران طرح توسعه فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی و شرکت مهندسی و ساخت صنایع نفت و صدرا هستند.

طرح های توسعه میدان گازی پارس جنوبی در شهرستان های عسلویه و کنگان در جنوب استان بوشهر در دست اجراست.
۲۴ فروردین ۱۳۹۴ ۱۰:۰۰
تعداد بازدید : ۵۷۲