آژانس بین المللی انرژی: افزایش تولید نفت ایران 5-3 سال پس از تحریم

آژانس بین المللی انرژی: افزایش تولید نفت ایران 5-3 سال پس از تحریم
خبرگزاری رویترز عصر دیروز (یکشنبه) اعلام کرد، آژانس بین المللی انرژی (آی.ایی.ای) پیش بینی می کند، تولید نفت ایران 3 تا 5 سال پس از تحریم ها افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد.
به گزارش گروه اقتصادی ایرنا از خبرگزاری یادشده فاتیح بیرول اقتصاددان ارشد و رییس آینده آژانس بین المللی انرژی گفت: حتی اگر ایران و قدرت های جهانی در پایان ماه ژوئن (9 تیر) به توافق نهایی در مورد مساله هسته ای این کشور دست پیدا کنند، بازار جهانی نفت شاهد افزایش چشمگیر عرضه نفت ایران تا بیش از 5 سال آینده نخواهد بود. 

در حالی که پیش بینی می شود احتمال افزایش بلافاصله صادرات نفت ایران کم است، احتمال کاهش ملایم عرضه نفت در چارچوب قراردادهای آتی از سوی دیگر کشورها در حال افزایش است، زیرا آژانس بین المللی انرژی پیش بینی می کند، شرکت های نفتی در سال 2015 به دلیل افت قیمت ها به میزان 100 میلیارد دلار از سرمایه گذاری ها در اکتشاف و تولید نفت خواهد کاست.

ایران و 6 قدرت جهانی در تاریخ دوم آوریل (13 فروردین) به چارچوب تفاهمی دست یافتند که امید می رود زمینه ساز توافق نهایی در پایان ماه ژوئن باشد. توافق نهایی با ایران به لغو تحریم های غرب علیه برنامه هسته ای تهران خواهد انجامید.

بیرول که هدایت آژانس بین المللی انرژی را از ماه سپتامبر (شهریور) به دست خواهد گرفت، افزود: با فرض دستیابی به توافق نهایی در پایان ماه ژوئن، 3 تا 5 سال پس از لغو تحریم ها، ممکن است شاهد رشد چشمگیر عرضه نفت از سوی ایران باشیم.
۲۴ فروردین ۱۳۹۴ ۱۰:۰۲
تعداد بازدید : ۴۹۱