کاهش قیمت، عصر نفت را طولانی تر می کند

کاهش قیمت، عصر نفت را طولانی تر می کند
بلومبرگ در تحلیلی به قلم پیتر والدمن اعلام کرد: عربستان سعودی با رها کردن کنترل قیمت نفت قصد دارد طول دوران نفت را درازتر کند و روزی را به تاخیر اندازد که به دلیل تغییر آب و هوا، کارآمد شدن انرژی های تجدیدپذیر و جایگزین شدن سایر انرژی ها، عصر نفت به پایان می رسد.
به گزارش گروه اقتصادی ایرنا از بلومبرگ، پاییز گذشته، همزمان با سقوط بهای نفت؛ علی النعیمی وزیر نفت عربستان سعودی و تزار جهان انرژی سکوت کرد. وی در کنفرانس های نفت سه قاره جهان نیز همچنان به سکوت خود ادامه داد.

از اواسط سپتامبر تا اواسط نوامبر (آبان) که قیمت های پایه نفت خام 21 درصد سقوط کرد و به کف قیمت 4 ساله رسید، نعیمی حتی یک کلمه هم به زبان نیاورد.

گزارش های بازار بلومبرگ نشان داد، بازار نفت 2 تریلیارد دلاری جهان زبان نعیمی را بند آورده و سبب شده وی به قیمت ها اجازه دهد در هر جایی که عرضه و تقاضا باهم برابر می شوند، به تعادل برسد.

در طول سال های گذشته، یک بار در بحبوحه بحران مالی آسیا در سال 1998 و بار دیگر، 10 سال پس از آن، هنگامی که اقتصاد جهانی فروپاشید، نعیمی با رهبری کاهش تولید نفت توسط اعضای اوپک، مانع سقوط آزاد قیمت نفت گردید، اما این بار از انجام این کار خودداری می کند.

دانیل یرجین تاریخدان برجسته صنعت نفت در فوریه (بهمن) گذشته به بلومبرگ گفت: کاری که اوپک کرد، در تاریخ این سازمان سابقه نداشت. آنها گفتند، قیمت نفت را کنترل نمی کنند و از این کار دست بر می دارند. گفتند؛ ما دیگر بازار را اداره نمی کنیم، بگذارید بازار خودش را اداره کند.

وی افزود: وقتی اوپک چنین واکنش تکان دهنده ای را نشان داد، قیمت ها به سطحی که شاهد بودیم سقوط کرد. 

نعیمی و دیگر رهبران سعودی سال ها نگران بوده اند که تغییر آب و هوا و افزایش قیمت نفت، کارایی انرژی های تجدید پذیر را افزایش داده و دنیا را به سمت این انرژی ها سوق دهد و روآوری به سوخت های جایگزین مانند گاز طبیعی را به ویژه در بازارهای نوظهور، ترغیب کند. 

نعیمی 3 سال پیش در قطر و در جمع خبرنگاران اعتراف کرد که تقاضای نفت پیش از عرضه به حداکثر می رسد و اگر مصرف نفت خیلی زود به جایی برسد که پس از آن افزایشی در کار نباشد، دوره گذار می تواند برای عربستان سعودی غم انگیز باشد.
۲۴ فروردین ۱۳۹۴ ۱۳:۴۳
تعداد بازدید : ۶۱۳