انتقال بیش از ٣٢ میلیارد لیتر نفت خام در منطقه اصفهان

انتقال بیش از ٣٢ میلیارد لیتر نفت خام در منطقه اصفهان
منطقه اصفهان پارسال بیش از ٣٢ میلیارد لیتر نفت خام از طریق خط لوله سخت‌ گذر منتقل کرده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به منطقه اصفهان، مدیر خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه اصفهان، امروز دوشنبه (٢٤ فروردین ماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: از این مقدار، ٢١ میلیارد لیتر به پالایشگاه اصفهان و ١١ میلیارد لیتر نیز برای تغذیه خوراک پالایشگاههای تهران و تبریز به شهر تهران منتقل شده است.

مجتبی بشارتیان، با بیان این که خط لوله مارون – اصفهان به طول ٤٣٠ کیلومتر و ظرفیت ٥٥٠ هزار بشکه نفت است، اظهار کرد: این خط لوله به علت عبور از مناطق کوهستانی و رودخانه های بسیار، پس از خط لوله آلاسکا، دومین خط لوله صعب العبور جهان محسوب می شود.

وی، ادامه داد: به دلیل اهمیت این خط، سال گذشته و در فاز دوم پیگرانیهای هوشمند این خط لوله مورد پیگرانی قرار گرفت که نتایج آن هم اکنون آماده است.

وی افزود: امسال حدود پنج هزار متر از این خط لوله تعویض می شود و مابقی موارد و خوردگیها نیز طبق اولویت مورد تعمیر و ترمیم قرار خواهد گرفت.

به گفته وی، خط لوله مارون – اصفهان، ظرفیت انتقال روزانه ٥٥٠ هزار بشکه نفت خام را داراست که ٣٧٥ هزار بشکه آن تحویل پالایشگاه اصفهان و مازاد آن از طریق الکترو پمپها و مراکز انتقال به تهران منتقل می شود.

مدیر خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه اصفهان با بیان این که، پارسال هفت میلیارد لیتر فرآورده نفتی نیز در این منطقه جا به جا شده است، ادامه داد: ٣,٧٢٥ میلیارد لیتر از این مقدار به انتقال نفت گاز مربوط می شود.

بشارتیان با بیان این که ١,٨٦٤ میلیارد لیتر بنزین معمولی و ١٢٩ میلیون لیتر بنزین سوپر در سال گذشته جا به جا شده است، اظهار کرد: مابقی آن به انتقال نفت سفید (٦٦٣ میلیون لیتر) و ATK ( سوخت جت) با ٤٣٩ میلیون لیتر مربوط می شود.

مدیر خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه اصفهان، با بیان این که با صرفه ترین و ایمن ترین راه انتقال کلان نفت و فرآورده در همه جای دنیا خطوط لوله است، ادامه داد: هزینه انتقال با خطوط لوله معادل کمتر از یک چهارم انتقال با تانکر است؛ این در حالی است که هر ٥٠٠ هزار بشکه نفت نیاز به سه هزار تانکر برای جا به جایی دارد که جاده های کشور گنجایش تردد این میزان تانکر نفتکش را ندارند.

وی، انتقال فرآورده های تولیدی پالایشگاه اصفهان و دریافتی از خطوط لوله بندرعباس – اصفهان به تهران را از دیگر فعالیتهای این منطقه نام برد و گفت: همچنین انتقال سوخت به فرودگاه اصفهان از طریق یک خط هشت اینچ از سوی این منطقه انجام می شود.

بشارتیان همچنین با بیان این که انتقال نفت کوره به پایانه صادراتی آب نیل از طریق خط لوله ١٢ اینچ از پالایشگاه به مرکز انتقال شماره هشت و از آنجا به این پایانه انجام می شود، اظهار کرد: نفت کوره تولیدی پالایشگاه به منظور صادرات به این پایانه منتقل می شود.

وی، به ظرفیت ذخیره سازی ٥,٥ میلیون بشکه نفت خام و فرآورده در مخازن تعادلی موجود در آن منطقه اشاره و تاکید کرد: مخازن موجود در این منطقه ظرفیت ٢٥٠ تا ٥٠٠ هزار بشکه ای دارند.

به گفته وی، بزرگترین مخزن تعادلی خاورمیانه در مرکز انتقال نفت شماره هفت اصفهان با ظرفیت ١,٣٣ میلیون بشکه قرار دارد.

وی، از احداث حوضچه مرکز انتقال نفت شماره پنج (دهدز) تعمیر اساسی سه دستگاه مخزن در مراکز انتقال نفت شماره دو، شش، هفت، تعمیر اساسی مرکز انتقال نفت شماره سه، راه اندازی سیستم میترینگ مرکز شماره هفت، اصلاح شبکه برق گیر در مراکز انتقال نفت یک تا شش، تعمیر اساسی توربن سولرز مرکز انتقال نفت شماره چهار، استقرار مدیریت انرژی و ISO، تامین و تعمیر نقاط خوردگی منتج از پیگرانی هوشمند و... به عنوان برنامه های تعمیراتی امسال نام برد.

به گزارش شانا، خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه اصفهان یکی از بزرگترین مناطق ١٢ گانه این شرکت محسوب می شود که سه استان خوزستان، چهارمحال و بختیاری و اصفهان را در بر می گیرد.

این منطقه دارای ١٠ مرکز انتقال نفت و تاسیسات، ٢٧ ایستگاه مخابراتی، ٣٥ ایستگاه حفاظت کاتدی و ٨٠٠ کیلومتر خط لوله است.

برپایه این گزارش، نگهداری، تعمیر و بهره برداری کامل از خط لوله مارون- اصفهان به عنوان مهمترین خط لوله نفت کشور، کاملا در این منطقه انجام می شود.

این منطقه به لحاظ دارا بودن توربینهایی با قدرت ١٣ هزار اسب بخار، تامین بیش از نیمی از خوراک مورد نیاز پالایشگاه های کشور که با خط لوله تامین خوراک می شوند، دارا بودن سخت گذرترین خط لوله نفت و بزرگترین مخزن تعادلی کشور، اهمیت بسزایی دارد.

۲۴ فروردین ۱۳۹۴ ۱۳:۵۸
تعداد بازدید : ۶۰۲