تحول بازار پتروشیمی مستلزم افزایش جذابیت در بورس کالاست

تحول بازار پتروشیمی مستلزم افزایش جذابیت در بورس کالاست
دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با بیان این که باید برای حضور تولید کنندگان و مصرف کنندگان در بورس کالا جذابیتهای بیشتری به وجود آید، گفت: مشوقهای مالیاتی، کاهش و تغییر نوع ضمانتهای بانکی از جمله این راهکارهاست.

به گزارش خبرنگار شانا، احمد مهدوی، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی صبح امروز (دوشنبه ٢٤ فروردین ماه) در سیزدهمین نشست مشترک مدیران پتروشیمی و بورس کالا، با بیان این که موافق تک نرخی شدن قیمت ارز در مبادلات صنعت پتروشیمی هستیم، گفت: این موضوع نیازمند الزامها و زمینه سازیهای مختلفی است، به عنوان مثال در صورت اجرای این کار، بانک مرکزی باید نرخ ارز را برای واردات محصولات پتروشیمی بر مبنای ارز آزاد محاسبه کند.

وی با اشاره به آخرین وضع تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها اظهار داشت: بر اساس مطالعات صورت گرفته از سوی معتبرترین موسسه اقتصادی دنیا میانگین قیمت خوراک در کشورهای حاشیه خلیج فارس هم اکنون ٥,٥ سنت است، در حالی که این نرخ در ایران ١٣ سنت محاسبه و سرمایه گذاری مشکلات خاص خود را دارد.

مهدوی با بیان این که باید برای حضور تولید کنندگان و مصرف کنندگان در بورس کالا جذابیتهای بیشتری به وجود آید، گفت: مشوقهای مالیاتی و کاهش و تغییر نوع ضمانتهای بانکی از جمله راهکارها در این زمینه است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با تاکید بر این که حداقل ٣٠ درصد از مصرف کنندگان محصولات پتروشیمی از بورس کالا خرید نمی کنند، گفت: برخی مصرف کنندگان به دلایل مختلف همچون نداشتن پروانه فعالیت، نبود توانایی مالی برای دادن ضمانتنامه های بانکی به بورس و نبود تمایل در دادن اطلاعات کاری نیاز خود را از خارج بورس کالا تهیه می کنند.

وی با بیان این که در سال ٩٣ به دلیل کاهش قیمت جهانی نفت خریداران محصولات پتروشیمی به شدت فعالیت خود را در بازار کاهش دادند و در نتیجه ظرفیت انبار شرکتهای تولید کننده کاهش یافت، گفت: پارسال برخی مجتمعها به اجبار محصولات خود را با قیمتهای ارزانتر در خارج از بورس کالا عرضه کردند؛ ضمن آن که کاهش تولید و صادرات صنایع پایین دستی به دلیل وجود تحولات سیاسی و امنیتی در کشورهای منطقه در این موضوع بی تاثیر نبود.

۲۴ فروردین ۱۳۹۴ ۱۴:۱۲
تعداد بازدید : ۵۱۵