تهران برای صدور گاز به اروپا تمایلی به رقابت با مسکو ندارد

تهران برای صدور گاز به اروپا تمایلی به رقابت با مسکو ندارد
وزیر امورخارجه ایران روز دوشنبه ٢٤ فروردین ماه از آمادگی ایران برای تأمین گاز مورد نیاز اروپا خبر داد.
محمدجواد ظریف در جمع خبرنگاران در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان اعلام کرد که ایران ظرفیتهایی مشابه روسیه دارد و می‌تواند گاز موردنیاز اروپا را تأمین کند.

ظریف همچنین یادآور شد که ایران در این زمینه تمایلی برای رقابت با مسکو ندارد.

وی تصریح کرد: تهران شریک قابل‌اعتمادی است و کشورهایی مانند ترکیه که قراردادهای همکاری گاز طبیعی با ایران دارند آشکارا تأکید می‌کنند که تهران شریک انرژی قابل‌اعتمادی است.

ایران سالها برنامه‌های خود را برای صادرات گاز طبیعی به اروپا دنبال کرده و بر اساس برنامه مقدماتی همکاری با نوباکو، کنسرسیومی به ریاست شرکت او ام‌ وی اتریش، انتقال گاز طبیعی ایران از قطب انرژی عسلویه واقع در جنوب کشور، به ترکیه و سپس به اروپا در نظر گرفته شده بود. با این حال، سرانجام پس از ایجاد موانع ناشی از اعمال تحریمهای آمریکا علیه صنعت انرژی ایران، نابوکو نیز همکاری با تهران را متوقف کرد.

بر اساس این گزارش، سهامداران پروژه خط لوله ترانس آدریاتیک، طرح جایگزین گازرسانی به اروپا، جمعه گذشته (٢١ فروردین ماه) اعلام کردند که تمایل دارند با لغو تحریمها علیه تهران، زمینه سرمایه‌گذاری ایران در این پروژه را فراهم کنند.

بخشی از این پروژه با هدف انتقال گاز از میدان شاه دنیز ٢ جمهوری آذربایجان در دریای خزر تا پایان دهه جاری انجام می‌گیرد.

این خط لوله ٨٧٠ کیلومتری در شهر کیپوی نزدیک مرز ترکیه و یونان به خط لوله ترانس آناتولین می‌پیوندد و سپس با عبور از یونان، آلبانی و منطقه آدریاتیک به جنوب ایتالیا می‌رسد.

بنا بر این گزارش، شرکتهای بی‌پی، شرکت دولتی نفت سوکار آذربایجان و استات اویل نروژ هر یک با ٢٠ درصد سهم، شرکت فلاکسیز بلژیک با ١٩ درصد، اناگس اسپانیا با ١٦ درصد و شرکت اکسپو سوئیس با پنج درصد سهم از سهامداران این پروژه خط لوله هستند.

۲۵ فروردین ۱۳۹۴ ۰۰:۲۴
پرس تی وی |
تعداد بازدید : ۵۸۸