٢٠ میلیارد دلار به توسعه میدانهای نفتی غرب کارون اختصاص یافت

٢٠ میلیارد دلار به توسعه میدانهای نفتی غرب کارون اختصاص یافت
وزیر نفت با تشریح برنامه های امسال صنعت نفت از اختصاص ٢٠ میلیارد دلار اعتبار برای توسعه میدانهای نفت غرب کارون خبرداد.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه صبح امروز (سه شنبه ٢٥ فروردین ماه) در جریان نخستین نشست خبری خود در ابتدای سخنانش گفت: دلیل برگزار نکردن کنفرانس خبری تاکنون جریان داشتن خبر و اطلاعات در حوزه نفت بوده است؛ در این مدت احساس نکردم که اگر جلسه ای نباشد تشنگی و عطشی سیراب نشده در رسانه ها وجود خواهد داشت و خوشبختانه بیشتر رسانه ها در برنامه های مختلف از نشستهای هیئت دولت  تا مراسم ختم و تشییع جنازه حضور گسترده دارند و پرسشهای خود را مطرح می کنند.

وی مهمترین اولویت کاری وزارت نفت را از شهریورماه سال ٩٢  مسئله تولید گاز و رفع نیاز کشور خواند و گفت: از همان ابتدای کار با مسئله ١٦٠ میلیون مترمکعب کمبود گاز در روز روبرو بودیم و در عین حال ١٧ فاز پارس جنوبی به شکل نیمه تمام وجود داشت و می توانست فرصت خوبی برای ما باشد.

وزیر نفت ادامه داد: در آن زمان با توجه به تحریم و کمبود منابع مالی شرکت ملی نفت که قابل توجه هم بود تلاش کردیم  از حداکثر تلاش همکاران و نیز منابع بانک مرکزی استفاده کنیم. البته در دولت گذشته، وزارت نفت از منابع بانک مرکزی و منابع شرکت نیکو حداکثر استفاده را کرده بود و بانک مرکزی دیگر پولی برای سپرده گذاری در این امر نداشت. به همین دلیل مجبور به اولویت گذاری در هفت فاز پارس جنوبی که همان فازهای  ١٢ (معادل ٣ فاز) و ١٥ و ١٦ و ١٧ و ١٨ شدیم.

زنگنه با بیان این که در این مدت سختگیری زیادی شد و تمرکز مدیریتی و مالی بر تولید گاز در زمستان سال ٩٣ قرار گرفت، گفت: خوشبختانه توانستیم برای زمستان پارسال بیش از یکصدمیلیون مترمکعب گاز در روز به طور قطعی فراهم کنیم و این در حالی بود که حتی دوستان ما هم این برنامه ریزی را باور نمی کردند.

وی گفت: در سال ٩٣ توانستیم ١٢٥ میلیون مترمکعب گاز مورد نیاز در روز را تهیه کنیم و ٦ ردیف پالایشی (ترین) فاز ١٢ و سه سکوی دریایی وارد مدار شد، همچنین ٢سکوی فازهای ١٥ و ١٦ آماده و گاز فاز ١٦ تثبیت شد و چهار ردیف پالایشی (ترین) فازهای ١٥ و ١٦ نیز به مدار آمد.

وزیر نفت با بیان این که در همین مدت، گاز فاز ١٨ نیز آماده و به مدار آمده است، گفت: حتی اگر تحریم نبودیم، این حجم کار قابل توجه بود چه رسد به این دوره زمانی که تحریم فشار زیادی به ما وارد می کرد؛ نه تنها هیچ شرکت خارجی به ما کمک نکرد بلکه محدودیتهای مالی نیز بسیار قابل توجه بود.

زنگنه اظهار امیدواری کرد که تولید فازهای ١٥ و ١٦ در سال ٩٤ تثبیت و ٥٠ میلیون مترمکعب گاز به شبکه سراسری ارسال شود.

وی افزود: امیدوارم امسال گاز سکوهای فاز ١٧ نیز به ساحل برسد و تولید روزانه ٢٥ میلیون مترمکعب گاز این فاز نیز تثبیت شود البته فاز ١٨ به دلیل مشکلات شرکت صدرا هنوز سکو ندارد.

وزیر نفت در ادامه یکی از اولویتهای سال ٩٤  پارس جنوبی را توسعه فازهای ١٩ (معادل ٢ فاز) و ٢٠ و ٢١ اعلام کرد و گفت: امیدواریم در سال ٩٤ بخشی از گاز تولیدی این فازها به خشکی بیاید.

زنگنه تاکید کرد که اگر تا اوایل زمستان امسال ٤٠ تا ٥٠ میلیون مترکعب گاز از فازهای ١٩، ٢٠ و ٢١ حاصل شود شرایط خوبی برای زمستان ایجاد خواهد شد.

وی تصریح کرد: در مجموع با توسعه هفت فاز اولویت دار پارس جنوبی حدود ١٧٠ میلیون مترمکعب گاز به تولید کشور افزوده می شود.

زنگنه گفت: مصوبات صندوق توسعه ملی با پیشرفت خوبی در حال پیگیری است و با استفاده از بند «ق» می توانیم طرحها را جلو ببریم. ضمن این که همه این مسائل و برنامه ریزیها با فرض ادامه تحریمهاست و اگر شرایط تحریم تغییر کند به طور طبیعی کار ما نیز راحت تر می  شود.

غرب کارون، اولویت اصلی توسعه میدانهای نفتی

زنگنه تاکید کرد که درباره تولید نفت اولویت همچنان غرب کارون است و طبق برنامه ریزی باید در طول سه سال ٧٠٠ هزار بشکه تولید از میدانهای غرب کارون داشته باشیم.

وی با بیان این که در توسعه میدانهای غرب کارون و تولید در آن مشکلات زیادی داشته ایم، گفت: مجوزهای لازم را برای امضای قراردادهای بیع متقابل از طریق بند «ق» از شورای اقتصاد دریافت کرده ایم و برای این میدانها ٢٠ میلیارددلار اعتبار طبق اعلام مسئولان مربوطه تخصیص قطعی داده شده است و ما امیدواریم مراحل اجرایی پرداخت این اعتبارات به خوبی جلو برود.

وزیر نفت با اشاره به قراردادهای جدید نفتی نیز گفت: ساختار قراردادهای جدید، مراحل پایانی نظرخواهی حقوقی متن خود را می گذراند و بزودی آن را برای دولت ارسال می کنیم.

زنگنه اظهار کرد: قراردادهای جدید پایه تازه ای برای جذب سرمایه گذاران، شرکتهای بین المللی و صاحبان فناوری خواهد بود.

وی افزود: طبق قراردادهای جدید، هر شرکت خارجی برای اجرای پروژه در ایران باید یک شریک معتبر داخلی داشته باشد و یا یک شرکت ایرانی را در داخل کشور به ثبت رساند؛ به این ترتیب ظرفیت مدیریتی شرکتهای صنعت نفت بالاتر می رود و انتقال فناوری نیز محقق می شود.

وزیر نفت تاکید کرد که شرکتهای خارجی به یقین باید برای ثبت شرکت ایرانی در داخل ایران اقدام کنند و این شرکت نباید به هیچ وجه صوری باشد.

تلاش برای وصول مطالبات نفتی از بابک زنجانی

زنگنه در فراز دیگری از سخنان خود گفت: هفته گذشته آخرین دستورها برای انتقال اموال بابک زنجانی کارشناسی به قیمت روز داده شد.

وی با بیان این که آقای زنجانی بیش از ٢ هزار و ٧٠٠ میلیون دلار پول نفت را پس نداده است و قصد آن را هم ندارد که آن را به صنعت نفت بازگرداند، گفت: قوه قضاییه و دادستان کل کشور  برای پیگیری این پرونده و بازپرداخت بدهی بابک زنجانی به صنعت نفت تلاش زیادی کرده اند.

وزیر نفت با بیان این که اقدامها برای انتقال اموال بابک زنجانی هم اکنون آغاز شده است، اظهار کرد: این اموال قرار است به قیمت روز محاسبه و براساس قیمت روز بدهی  وی به وزارت نفت پرداخت شود.

زنگنه با بیان این که اموال او به بیش از ٥٠٠ میلیون دلار هم نمی رسد، تصریح کرد: این اموالی که هم اکنون در باره آن صحبت می شود پیش از پول نفت بوده و آن را در اختیار داشته و هم اکنون مشخص نیست پول نفت کجا رفته است. به هر ترتیب مشخص است که اموالی که درباره آن صحبت می شود، برای پرداخت بدهیهای او کافی نیست.

وی با اشاره به این که پرونده بابک زنجانی هنوز از دادسرا خارج نشده است، افزود: برای تسویه بدهی، دادستانی وکالت دارد و این وکالت را به دادستانی سپرده اند و دادستانی نیز به نفت وکالت داده است. نکته جالب اینجاست که عمده این اموال به اسم افراد دیگر بوده است که آنها به ما وکالت داده اند.

وزیر نفت تاکید کرد: بازگرداندن مابقی این مبلغ به این بستگی دارد که دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی کار را  چگونه پیش ببرند زیرا ما در این زمینه ابزاری نداریم، در عین حال بابک زنجانی نیز هنوز نگفته است که باقیمانده پول نفت کجاست.

پرداخت بدهی ناجا به وزارت نفت در حال پیگیری است 

زنگنه همچنین در پاسخ به سئوالی در باره پرداخت باقیمانده بدهی نیروی انتظامی (ناجا) به وزارت نفت گفت: از سوی ناجا تاکنون حدود ٦٠ میلیون دلار به نفت پرداخت شده و حدود ٢٠٠ میلیون دلار آن باقی مانده است که در حال پیگیری آن هستیم.

 این خبر در حال تکمیل است...

۲۵ فروردین ۱۳۹۴ ۱۰:۵۴
تعداد بازدید : ۵۶۵