امکان درآمدزایی 14 میلیارد دلاری در بخش پتروشیمی

امکان درآمدزایی 14 میلیارد دلاری در بخش پتروشیمی
معاون سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر معتقد است: لغو تحریم‌ها موجب فراهم شدن بستر مناسب برای صادرات محصولات پتروشیمی می‌شود و سالانه می‌توانیم در این بخش 12 تا 14 میلیارد دلار برای کشور درآمدزایی داشته باشیم.

قاسم امیری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه‌ خوزستان، با بیان اینکه لغو تحریم‌ها امکان سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی را فراهم می‌کند، اظهار کرد: یکی از مهمترین مشکلات توسعه پتروشیمی، تکمیل زنجیره ارزش و سرمایه در آن است ولی از نظر نیروی فنی کار، تکنولوژی، دانش فنی و مواد اولیه مشکل چندانی نداریم.

وی با بیان این اینکه توافقات اخیر صورت گرفته می‌تواند یک نقطه عطف ماندگار در تاریخ کشور باشد، افزود: ما به دنبال داشتن اقتصادی هستیم که پایه‌های آن بر مبنای اقتصاد مقاومتی باشد و با تجربه تاریخی که خصوصاً در زمان اعمال تحریم‌ها داشتیم، یکی از بهترین راه‌ها، بکارگیری اقتصاد مقاومتی است.

امیری تصریح کرد: صنعت پتروشیمی از استوارترین پایه‌های اقتصاد مقاومتی در کشور محسوب می‌شود زیرا زیرساخت‌ها، دانش فنی، مواد اولیه مورد نیاز جهت تولید و تکنولوژی آن فراهم شده است. اگر تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی جدی گرفته شود بسیاری از نابسامانی‌ها، برطرف و مشکل بیکاری حل خواهد شد و کشور در بسیاری زمینه‌ها به استقلال مورد نظر می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: از اکنون باید برای توافقات احتمالی آماده بود، در عین حال نیز معتقدیم باید انتظارات از این توافق را مدیریت کنیم. نباید انتظار داشت که به محض توافق، تمام مولفه‌های اقتصاد به صورت آنی رشد کند، در صنعت پتروشیمی هم باید اینگونه اندیشید.

معاون سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر تصریح کرد: کسانی که در صنعت پتروشیمی با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند می‌دانند که در این سال‌ها چه بر سر این صنعت آمده است اما با صبر و استقامت کارکنان و تلاشگران عرصه صنعت پتروشیمی، این صنعت تا حد ممکن سرپای خود ایستاد و تلاش شد کمترین آسیب‌ها را ببیند.

امیری، کاهش تمایل و رغبت سرمایه گذاران را از آثار نامطلوب تحریم‌ها برشمرد و افزود: پیش بینی این است که پس از توافقات و لغو تحریم‌ها، سرمایه گذاران خارجی به سوی صنعت پتروشیمی گسیل شوند و به همین دلیل ما در بخش مدیریت سرمایه گذاری، در حال آماده شدن و فراهم کردن بسترمناسب هستیم تا بتوانیم پاسخگوی مراجعات احتمالی در آینده باشیم.

وی افزود: به واسطه توافقات ضمن تسهیل در انجام امور مختلف می‌توان امیدوار بود که ظرفیت‌های خالی صنعت پترو شیمی پر شود. بخشی از این ظرفیت‌های خالی مربوط به تامین خوراک است که با راه اندازی فاز12 میدان نفتی پارس جنوبی تا حد زیادی مشکل خوراک گازی حل شده است و امیدواریم با صادرات بیشتر نفت در 6 ماه آینده مشکل خوراک مایع نیز حل شود.

امیری اظهار کرد: مهمترین دستاورد توافقات هسته‌ای اخیر برای صنعت پتروشیمی می‌تواند اطمینان سرمایه‌گذاران برای حضور در ایران باشد زیرا برای جبران عقب ماندگی‌های گذشته، راه‌اندازی طرح‌ها و توسعه صنعت پتروشیمی و تکمیل زنجیره ارزش طبق برآورد کارشناسان به حدود 8 میلیارد دلار سرمایه نیاز هست که اگر این بودجه محقق شود جهش تاریخی در این صنعت شاهد خواهیم بود.

وی تصریح کرد: امیدواریم در سال جدید در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهرشاهد به بهره برداری رسیدن پتروشیمی‌های تخت جمشید و کارون (فازدوم) باشیم و در کنار این‌ها نیز تعدادی از صنایع پایین دستی نیمه تمام نیز در حال تکمیل شدن هستند.

امیری خاطرنشان کرد: با بهتر شدن شرایط تأمین خوراک، تسهیل شرایط خرید، تجهیز سیستم‌های فرسوده و به روز کردن سیستم‌ها، می‌توان از ظرفیت‌های خالی مجتمع‌های این منطقه استفاده کرد و تولید را افزایش داد. با ورود سرمایه گذاران جدید خارجی و داخلی، امیدواریم سرمایه گذارانی که هنوز طرح‌های خود را به سرانجام نرسانده‌اند، اطمینان حاصل کنند و طرح‌های خود را به بهره برداری برسانند.

معاون سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر یادآور شد: مسئولان و کارشناسان ابن سازمان به عنوان یک مشاور فنی و یک همراه در فراهم کردن زیر ساخت‌ها خصوصاً برای صنایع میانی و پایین دستی در کنار سرمایه گذاران هستند. صنعت پتروشیمی به عنوان نخستین صنعت ارزش آفرین کشور باید افزایش جذابیت سرمایه گذاری را به طور جدی در برنامه خود داشته باشد زیرا امروز فقط با استفاده از پنج درصد منابع هیدروکربوری، حدود 20 میلیارد دلار ارزش برای مملکت ایجاد می‌شود و در نظر بگیرید اگر این ظرفیت از پنج درصد بیشتر شود، چه اتفاق مهمی در این کشور رخ خواهد داد.

۲۵ فروردین ۱۳۹۴ ۱۳:۳۲
تعداد بازدید : ۵۱۵